نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بازداشت چهار شهروند فعال فضای مجازی در مشهد

15-نوامبر-2016

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: چهار شهروند در مشهد با اتهام «راه‌اندازی سه کانال تلگرامی با محتوای مستهجن با ٣۴١هزار عضو» در مشهد توسط پلیس فتا دستگیر شدند. قاضی این پرونده گفت که افرادی در زمینه‌های شغلی مختلف همچون لوازم آرایشی و بهداشتی در این کانال تبلیغات داشته‌اند که این موضوع در حال بررسی است و کسانی که «با علم و اطلاع از مستهجن‌ بودن کانال‌ها» اقدام به تبلیغ در کانال نموده‌ باشند، به عنوان معاون جرم، تحت تعقیب قرار خواهند‌ گرفت.

به گزارش خبرگزاری رکنا، بر اساس گزارش پلیس فتا، یک کانال تلگرامی تحت عنوان «باشه ولی یواش» با محتوای مطالب «غیر‌اخلاقی و مستهجن و دارای ۳۴۱‌هزار عضو» شناسایی شد و مراتب به معاونت فضای مجازی دادسرا گزارش گردید.

تحقیقات در‌‌ خصوص این پرونده تا جایی ادامه داشت که ماموران با استفاده از رهگیری‌های تخصصی در فضای مجازی، موفق به شناسایی آدرس تلفن ثابت مورد‌ استفاده مدیر کانال در مشهد شدند و با ارجاع پرونده به شعبه‌۲۳۳ دادیاری مشهد، قاضی مهدی حقدادی، دادیار ویژه جرائم رایانه‌ای دادسرای مشهد، دستور دستگیری متهم را صادر نمود؛ لذا با شناسایی مالک تلفن و انجام تحقیقات از وی، پسر جوانی که مدیر کانال بود، دستگیر شد.

متهم که ٢۴سال دارد و دارای مدرک کارشناسی رشته عمران است، در بازجویی‌ها، «ضمن اعتراف به بزه انتسابی‌اش»، سه همدست دیگرش را به پلیس معرفی کرد. با دستور قاضی حقدادی، سه متهم دیگر این پرونده که یکی از آنان دارای مدرک داروسازی و دیگری کارشناسی عمران است، طبق قرار‌های صوری ماموران، دستگیر شدند. ماموران در بررسی‌های تخصصی سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی متهم اصلی این پرونده، به اطلاعات دیگری دست یافتند که نشان می‌داد او دو کانال دیگر نیز تحت عناوین «این‌جوری نمی‌تونم» و «کلوپ١٨» راه‌اندازی کرده‌است. به گفته دادیار شعبه‌٢٣٣دادسرای عمومی و انقلاب مشهد، دستور بازداشت متهمان تا خاتمه تحقیقات صادر گردید.

قاضی مهدی حقدادی در ادامه، با بیان اینکه تعداد ٣۴١هزار و ٨٠٠نفر از سراسر کشور در کانال‌های مربوطه عضو هستند، اظهار کرد: “چهار متهم دستگیر‌شده در بازجویی‌های تخصصی پلیس، هدف خود از راه‌‌اندازی این کانال مستهجن را کسب درآمد عنوان کرده‌اند. همچنین، افرادی در زمینه‌های شغلی مختلف همچون لوازم آرایشی و بهداشتی در این کانال تبلیغات داشته‌اند که این موضوع در حال بررسی است و کسانی که با علم و اطلاع از مستهجن‌بودن کانال‌ها اقدام به تبلیغ در کانال نموده‌باشند، به عنوان معاون جرم، تحت تعقیب قرار خواهند‌گرفت”.

برچسب ها:

زندانیان