نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بازداشت یکی از اعضای «حلقه عرفان» توسط اطلاعات سپاه در اصفهان

15-آگوست-2017

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: گزارش ها حاکی است که نیروهای اطلاعات سپاه استان اصفهان یکی از اعضای «عرفان حلقه» را بازداشت کرده است.

به گزارش روز دوشنبه ۲۳ مرداد ماه میزان، خبرگزاری قوه قضاییه، فرد بازداشت شده در سازمان‌دهی راهپیمایی‌ها و تجمعات عرفان حلقه و همچنین کمپین «الف مثل استاد» در استان اصفهان نقش داشته است.

این خبرگزاری و دیگر رسانه های در ایران هویت اصلی فرد بازداشت شده را اعلام نکرده اند.

خبرگزاری میزان از فرد بازداشت به عنوان «سرشبکه اصلی و رابط چندین استان این فرقه انحرافی و سرپل ارتباطی با اعضای فراری عرفان حلقه در خارج از کشور» یاد کرده است.

جمهوری اسلامی ایران و نیروهای امنیتی با بسیاری از فعالیت‌های اقلیت‌های دینی و عرفان‌های نوظهور مقابله و محدودیت‌های شدیدی برای این گروه ها ایجاد می کنند. نهادهای قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی ضمن برخورد و سرکوب مروجان عرفان‌های نوظهور از آنها به عنوان «فرقه انحرافی» یاد می کنند.

این نخستین بار نیست که یکی از اعضا و طرفداران عرفان حلقه در اصفهان بازداشت می شود. پیش از این، در روز دوم مرداد، نیز اطلاعات سپاه پاسداران استان اصفهان در اطلاعیه‌ای گفته بود که هشتتن از اعضا و طرفداران آنچه «شبکه انحرافی عرفان حلقه» نامید، در شاهین‌شهر دستگیر شده‌اند.

در همین زمینه هفته گذشته سه هزار تن که خود را «از شاگردان» محمدعلی طاهری، بنیانگذار «عرفان حلقه»، نامیده بودند، در نامه‌ای سرگشاده به «اعمال فشار بر قضات» پرونده او توسط «نهادهای امنیتی» اعتراض کردند.

محمدعلی طاهری در سال ۱۳۸۰ مؤسسه‌ای به نام «عرفان حلقه» را تاسیس کرد و در آن به فعالیت‌هایی مربوط به «طب مکمل ایرانی، فرادرمانی و ساینتولوژی» مشغول شد. او در سال ۱۳۹۰ بازداشت شد و حکم اولیه‌ای که برایش صادر شد نیز «اعدام» بود.

در سال ۹۵ حکم اعدام او در دیوان عالی کشور نقض و پرونده برای رسیدگی مجدد به دادگاه انقلاب ارجاع شد، با این حال هنوز مشخص نیست که پرونده او چه زمانی به سرانجام خواهد رسید.

زندانیان