نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

خانه آزادی: ایران در زمینه آزادی مطبوعات هم‌چنان در میان بدترین‌ها است

29-آوریل-2015

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: فریدم هاوس (خانه آزادی)، نهادی که آزادی‌های مدنی در جهان را رصد می‌کند، گزارش تازه سالانه خود در مورد آزادی مطبوعات در کشورهای جهان را منتشر کرده‌ است و در آن ایران با رتبه ۱۹۱ در میان ۱۹۹ کشور در زمره «بدترین بدترین‌ها» جای گرفته است.

به گزارش رادیو فردا، در این گزارش که «آزادی مطبوعات سال ۲۰۱۵» نام دارد آمده‌ است که ده کشور و منطقه‌ای که بدترین وضعیت آزادی مطبوعات در جهان را دارند عبارتند از بلاروس، کریمه، کوبا، گینه استوایی، اریتره، ایران، کره شمالی، سوریه، ترکمنستان، و ازبکستان.

در بخشی از این گزارش نوشته شده‌ است که «ایران هم‌چنان در میان بدترین بدترین‌ها قرار دارد، از جمله به این خاطر که این کشور یکی از بیشترین تعداد روزنامه‌نگاران زندانی در جهان را دارد و برای نمونه می‌توان از جیسون رضائیان، روزنامه‌نگار واشینگتن‌پست، نام برد که بدون تفهیم اتهام از ژوئیه ۲۰۱۴ در زندان است.»

بنا بر گزارش جدید فریدم‌هاوس، آزادی مطبوعات در جهان در سال ۲۰۱۴ به پایین‌ترین درجه خود در بیش از ۱۰ سال کاهش یافت.

جز ده کشور یادشده که در زمره «بدترین بدترین‌ها» قرار دارند، نام کشورهای جمهوری آذربایجان با ۱۸۸ امتیاز، روسیه با ۱۸۱ امتیاز، تاجیکستان با ۱۷۹ امتیاز، عراق با ۱۶۰ و افغانستان با ۱۴۸ امتیاز نیز در پایین جدول به‌چشم می‌خورد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که امتیاز ایالات متحده در زمینه آزادی مطبوعات نسبت به سال گذشته خود یک درجه تنزل کرده و به رتبه ۲۲ رسیده‌ است. دلیل این امر، «بازداشت، آزار، و برخورد خشن پلیس با روزنامه‌نگاران در جریان اعتراضات فرگوسن ایالت میسوری» عنوان شده‌ است.

در گزارش این نهاد از آزادی مطبوعات جهان در سال ۲۰۱۴، کشورهای نروژ، سوئد، بلژیک، فنلاند، و هلند به ترتیب رتبه‌های یک تا پنج را در صدر جدول به عنوان آزادترین کشورها در زمینه مطبوعات به خود اختصاص داده‌اند.

یه طور کل در میان ۱۹۹ کشور مورد بررسی توسط فریدم‌هاوس، ۳۲ درصد در دسته کشورهای دارای مطبوعات آزاد، ۳۶ درصد «تا قسمتی آزاد» و ۳۲ درصد در دسته غیرآزاد قرار دارند؛ آماری که بدتر شدن وضعیت آزادی مطبوعات در جهان نسبت به دهه‌ای که گذشت را نشان می‌دهد.

در گزارش سال گذشته فریدم‌هاوس از آزادی مطبوعات جهان، ایران در میان ۱۹۷ کشوری که در آن سال بررسی شد رتبه ۱۹۱ را به خود اختصاص داده بود.

فریدم هاوس که سال ۱۹۴۱ در آمریکا تاسیس شد، سازمانی غیردولتی است که از دموکراسی، آزادی سیاسی و حقوق بشر در جهان دفاع می‌کند و در این‌ باره به تحقیق می‌پردازد.

زندانیان