نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

خانه آزادی گزارش داد: ایران بار دیگر در قعر جدول آزادی اینترنت در دنیا

16-نوامبر-2016

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: در تازه‌ترین گزارش «خانه آزادی» از آزادی اینترنت در دنیا، ایران بار دیگر در رده کشورهای «غیر آزاد» و در قعر جدول قرار گرفت.

به گزارش صدای امریکا، خانه آزادی (فریدام هاوس) که یک نهاد مدنی ناظر بر آزادی‌های مدنی در شهر واشنگتن دی سی است، در گزارش سال ۲۰۱۶ ایران را با نمره ۸۷ در جمع سه کشور انتهای جدول آزادی اینترنت قرار داده است.

خانه آزادی با فهرست کردن مواردی از فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی، فیلتر شدن وبسایت‌ها و دستگیری فعالان اینترنتی این امتیاز را برای ایران درنظر گرفته است.

جایگاه ایران در در گزارش سال ۲۰۱۶ آزادی اینترنت

از زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ فیسبوک، توییتر و یوتیوب در ایران فیلتر است. البته سابقه فیلترینگ در ایران قدیمی‌تر است و تا پیش از آن هم چندین شبکه اجتماعی و هزاران وبسایت خبری و غیرخبری گرفتار فیلترینگ حکومت ایران شده بودند.

حسن روحانی که از زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری تا اکنون بارها در مخالفت با فیلترینگ سخنرانی کرده، هنوز نتوانسته فیلتر فیسبوک، توییتر و یوتیوب را بردارد، اما دولت او در مقابل گسترش دایره محدودیت‌ها و فیلتر شدن شبکه‌هایی مثل تلگرام و اینستاگرام که از سوی نهادهای غیرانتخابی بر آن تاکید می شود، مقاومت کرده است.

به نظر می‌رسد که فراقوه‌ای بودن نهاد تصمیم‌گیر درباره فیلترینگ وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی، یکی از مهم‌ترین موانع پیش روی حسن روحانی و دولتش باشد.

در ایران مرکزی به نام «کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» درباره فیلترینگ تصمیم می‌گیرد، که نمایندگانی از سه قوه ایران و نهادهایی مثل نیروی انتظامی و صدا و سیما نیز در آن عضو هستند.

freedom-house95

برچسب ها:

زندانیان