نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

درگیری نیروهای امنیتی با مردم در «بام تهران»؛ شلیک تیر هوایی و بازداشت دهها تن

16-سپتامبر-2011

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: جمعی از جوانان در تهران که روز گذشته «بام تهران» را برای تفریح انتخاب کرده و در آنجا تجمع کرده بودند، با دخالت نیروهای امنیتی و لباس شخصی موسوم به «بسیج» مواجه شده و پس از درگیری این نیروها با جوانان و شلیک تیرهای هوایی، دهها تن از این جوانان بازاداشت شده و از سرنوشت آنان هیچ خبری در دست نیست.

 

به گزارش دانشجونیوز، به دنبال فراخوان گروهی از جوانان در فضای مجازی مبنی بر تجمع بالای ولنجک موسوم به «بام تهران» از عصر روز گذشته صدها نیروی امنیتی، پلیس و لباس شخصی در تمام مسیرهای منتهی به این مکان مستقر شده و پس بازرسی شهروندان در حین عبور مرور، با گروهی از این شهروندان درگیر شده و اقدام به ضرب و شتم و بازداشت دهها تن از این تجمع کنندگان کرده اند.

 

گزارش های رسیده از ایران حکایت از آن دارد که صدها تن از نیروهای گارد ویژه نیز به همراه خودروهای ویژه در مقابل پارکینگ “بام تهران” مستقر شده و به ضرب و شتم عابرین پیاده پرداخته اند.

 

این گزارش در ادامه افزوده است که پس از ممانعت این نیروها از ورود مردم به “بام تهران”، این شهروندان در پیاده روها مستقر شده و تجمعات پراکنده ای در این مناطق شکل دادند که بلافاصه با هجوم گسترده نیروهای بسیجی و انتظامی مواجه شده و تجمع کنندگان به داخل کوچه ها و مناطق اطراف رانده شده که پس از شلیک تیرهای هوایی دهها تن از شهروندان بازداشت شده اند.

 

چندی است که «تجمعات تفریحی» شهروندان در ایران که با برنامه ریزهای قبلی صورت می گیرد با سرکوب شدید نیروهای امنیتی و انتظامی مواجه می شود که مسوولان دولتی دلیل این امر را دخالت و برنامه ریزی “نیروهای خارجی” و “زیر پا گذاشتن قوانین شرعی” با اختلاط پسران و دختران در این تجمعات عنوان کرده اند.

 

گفته می شود در این تجمعات تفریحی که پیشتر به شکل «آب بازی» جوانان نیز بوده است تاکنون صدها تن در تهران و شهرستان ها از سوی نیروهای انتظامی و امنیتی حکومت ایران بازداشت شده اند.

 

برخی از تحلیلگران مسائل اجتماعی و سیاسی، این تجمعات را «کنش اعتراضی شهروندن» برای نشان دادن مخالفت و تضاد خویش با آموزش های حاکمیت دانسته و “عصبانیت” و “برخورد قضایی” دولتمردان را ناشی از همین امر ارزیابی می کنند.

زندانیان