نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

دستگیری شمار بیشتری از فعالان و روزنامه نگاران در ایران

17-ژانویه-2012

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: نیروهای امنیتی در ایران شمار دیگری از فعالان و روزنامه نگاران را به دلایل مختلف از جمله اقدام علیه امنیت ملی بازداشت کرده اند.

 

به عنوان مثال مرضیه رسولی، روزنامه نگار، بازداشت شده و فشارها بر زندانیان سیاسی افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کرده اند.

 

بر اساس گزارش ها نیروهای امنیتی همزمان با بازداشت خانم رسولی، وسایل شخصی او را هم ضبط کرده اند.

 

بر اساس گزارش ها ماموران امنیتی هنگام بازداشت مرضیه رسولی حکمی ارائه داده اند که در آن اتهام خانم رسولی «اقدام علیه امنیت ملی» ذکر شده است.

 

ماموران امنیتی گفته اند خانم رسولی را به زندان اوین منتقل می کنند.

 

همین هفته بازداشت دیگری هم صورت گرفت.

 

پرستو دوکوهکی، وبلاگ‌نویس و پژوهشگر اجتماعی یکشنبه شب (۲۵ دی) در محل سکونتش دستگیر شد.

 

بنا بر گزارش‌ها نیروهای امنیتی با ورود به منزل خانم دوکوهکی اقدام به بازداشت او و ضبط و توقیف وسائل شخصی او و خانواده اش کردند.

 

بر اساس این گزارش‌ها خانم دوکوهکی به بازداشتگاه اوین منتقل شده و اتهام “تبلیغ علیه نظام” در آنجا به او تفهیم شده است.

 

به گفته یکی از نزدیکان خانم دوکوهکی، او که سابقا روزنامه‌نگار بوده، در سال‌های اخیر با “بنیاد شریعتی” در زمینه ترجمه و ویراستاری همکاری می‌کرده و هیچ گونه فعالیت سیاسی یا رسانه ای نداشته است.

 

این در حالی است که گزارش ها از ایران از تشدید فشارها بر زندانیان سیاسی و فعالان اجتماعی و روزنامه نگاران بازداشت شده حکایت دارند.

 

یکی از اعضای خانواده مهدی کروبی، رئیس پیشین مجلس و از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پیشین که در بازداشت خانگی بسر می برد، از قطع ارتباط پدرش با اعضای خانواده و همسرش خبر داده است.

 

این اقدام ظاهرا واکنش حکومت ایران به سخنان اخیر آقای کروبی درباره انتخابات پیش روی مجلس است که گفته بود حکومت ایران قصد دارد یک انتخابات نمایشی برگزار کند.

 

از سوی دیگر وب سایت جنبش راه سبز گزارش داده که عیسی سحر خیز از زندانیان سیاسی در حالی به زندان بازگردانده شده که مراحل مداوایش را بطور کامل طی نکرده بود.

 

همه اینها در حالی است که طی روزهای اخیر گزارشها و نامه هایی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران مطرح شده اند.

 

بر اساس گزارش ها، ۱۷۰ تن از فعالان سیاسی و اجتماعی در نامه ای خطاب به احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه حقوق بشر در ایران نسبت به وضعیت مهندس محمد توسلی از اعضای نهضت آزادی ایران هشدار داده اند.

زندانیان