نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

دلایل ممنوعیت تظاهرات در خوزستان؛ «جلوگیری از سوءاستفاده‌ سیاسی و امنیتی»

20-فوریه-2017

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: علی قاسمپور، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان، درباره اعلام ممنوعیت برگزاری تجمع‌های اعتراضی در این استان گفت که علت صدور بیانیه این نیرو «جلوگیری از سوءاستفاده‌های سیاسی و امنیتی، جلوگیری از ایجاد ترافیک و اخلال در مراجعات مردم به بیمارستان نزدیک استانداری و مختل نشدن تردد خودروها و مردم» بود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا،‌ این مقام نیروی انتظامی روز دوشنبه دوم اسفند گفت که «امکان سوءاستفاده از این تجمع‌ها برای برخی وجود داشت و از سوی دیگر واقعا نهادها و ادارات در رابطه با مشکلاتی که در تجمع‌های روز گذشته مورد اعتراض قرار می‌گرفت، در حال فعالیت هستند تا از تکرار این مشکلات جلوگیری و این مشکلات حل شوند».

فرماندهی انتظامی خوزستان روز جمعه ۲۹ بهمن هرگونه تجمع در مقابل استانداری خوزستان را از روز شنبه ۳۰ بهمن ممنوع اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده بود که هرگونه راهپیمایی و تجمع بدون اخذ مجوز، غیرقانونی بوده و با مسببان، متولیان و برپا کنندگان آن به عنوان ناقضان قانون برخورد خواهد شد.

اقدام نیروی انتظامی استان خوزستان در شرایطی انجام شده که بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی ایران، «تشکیل اجتماعات و راه‏پیمایی‏‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است.»

پیشتر به نوشته ایسنا،‌ علی ساری،‌ نماینده مجلس از اهواز، ‌با انتقاد از عملکرد دولت روحانی، به تجمع های اخیر مردم اهواز به انتقال آب، پدیده ریزگردها و قطع سراسری برق اشاره کرد و گفت: «همه اذعان دارند این تجمعات این‌گونه نبود که از طرف عده‌ای ساماندهی شده باشد بلکه مردم به صورت خودجوش تجمع می‌کردند».

این نماینده مجلس افزود: «این اعتراضات حق مردم است زیرا آب ندارند، برق ندارند و سلامتی آنها نیز مورد تهدید قرار گرفته است. در جنگ هم مردم ما چنین مشکلات و وضعیتی را نداشتند بنابراین اعتراض مردم حق آنها است».

در پی قطع آب و برق در برخی نقاط استان خوزستان، هفته گذشته دستکم پنج بار، گروهی از شهروندان اهواز و دیگر شهرهای استان خوزستان در مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند.

از روز ۲۳ بهمن بحران ریزگردها چند بار باعث قطعی آب در شهرهای استان خوزستان شده، و پیش از آن روز هشتم بهمن پس از وقوع توفان گرد و غبار در ۱۰ شهر استان خوزستان، برق و آب و اینترنت اهواز در قطع شده و ادارت و مدارس این شهر تعطیل شدند.

برچسب ها:

زندانیان