نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

دیده‌بان حقوق بشر‌: حکومت ایران به آزار نسرین ستوده پایان دهد

28-اکتبر-2014

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: دیده‌بان حقوق بشر از حکومت ایران خواست تا به بازداشت و آزار نسرین ستوده،‌ وکیل و فعال حقوق بشر،‌ پایان داده و به او اجازه دهد مخالفت مسالمت آمیز خود را ابراز کند.

به گزارش رادیو فردا، این سازمان در بیانیه‌ای که روز سه شنبه ششم آبان منتشر کرد،‌ همچنین از حکومت ایران خواست تا به دخالت در امور داخلی کانون وکلای ایران پایان دهد.

در بیانیه دیده‌بان حقوق بشر تاکید شده است که هم حکومت ایران و هم کانون وکلا باید اطمینان دهند که با هیچ وکیلی به دلیل دفاع از موکلانش برخورد انضباطی صورت نخواهد گرفت و هر اقدامی در این جهت نیز باید به شکل عادلانه و مستقل انجام گیرد.

رضا خندان، ‌همسر خانم ستوده،‌ به این سازمان گفته است که نیروهای امنیتی روز شنبه، سوم آبان، این وکیل دادگستری و حداقل ۱۰ تن دیگر که تلاش کرده بودند تجمع مسالت آمیزی را مقابل وزارت کشور در تهران برگزار کنند، ‌بازداشت کردند. این تجمع قرار بود در اعتراض به اسیدپاشی‌ها در اصفهان صورت بگیرد.

دو روز قبل از این بازداشت‌ها،‌ تجمع بزرگی در همین ارتباط در مقابل وزارت کشور صورت گرفته بود.

خانم ستوده به دیده‌بان حقوق بشر گفته است، کسانی که با او بازداشت شده بودند پس از مدت کوتاهی آزاد شدند اما وی پس از هفت ساعت بازجویی در وزارت اطلاعات آزاد شد.

همسر خانم ستوده پیشتر در صفحه فیس بوکش نوشته بود که گیتی پورفاضل و عباس جمالی، دو وکیل دادگستری، و دو فعال سیاسی به نام پیمان عارف و فرید روحانی جزو بازداشت شدگان بودند.

نسرین ستوده همچنین به دیده‌بان حقوق بشر گفت: ماموران وزارت اطلاعات او را تهدید کردند که او را به «محاربه با خدا» که مجازات مرگ را به دنبال دارد،‌ متهم خواهند کرد.

اریک گلدشتاین،‌ معاون مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر،‌ از آنچه آزار و اذیت «یک وکیل محترم که به صورت مسالمت آمیز از حقوق بشر دفاع می‌کند»، انتقاد کرد.

این سازمان در بیانیه خود همچنین درباره لغو پروانه وکالت نسرین ستوده به مدت سه سال، به نقل از او نوشت که این اقدام با فشار مقام‌های امنیتی، ‌اطلاعاتی و قضایی انجام گرفت.

به گزارش برخی از رسانه‌ها در ایران، دادگاه انتظامی وکلا روز ۲۶ شهریور پروانه وکالت خانم ستوده را برای سه سال لغو کرد و این در حالی بود که در هفته اول شهریورماه به این وکیل دادگستری اجازه داده بود که به کار حقوقی خود ادامه دهد.

خانم ستوده اشاره کرد که قصد درخواست تجدید نظر را ندارد اما با وجود این در نظر دارد که از حقوق مدنی خود استفاده کند و در اعتراض به لغو پروانه وکالتش، در مقابل کنون وکلا تحصن کند.

نسرین ستوده از روز ۲۹ مهر در اعتراض به حکم دادگاه انتظامی وکلا مبنی بر محرومیت سه ساله‌اش از وکالت و مواردی نظیر «تلاش برای محو کامل استقلال کانون وکلا و نادیده گرفتن حق دگراندیشان در انتخاب وکیل»، در مقابل کانون وکلای دادگستری مرکز در تهران تحصن کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر در بخش دیگری از بیانیه خود اشاره کرد که مقام‌های قضایی ایران در سالیان گذشته با بهره‌گیری از اقدامات مختلف، استقلال کانون وکلا را از بین برده‌اند.

از جمله این اقدامات می‌توان ‌به منع برخی از وکلای دادگستری مانند فریده غیرت، محمد علی دادخواه و عبدالفتاح سلطانی در سال ۱۳۸۷ از نامزدی برای عضویت در هیات مدیره کانون وکلا اشاره کرد زیرا آنان عضو کانون مدافعان حقوق بشر بوده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین اشاره کرده که در پی فشارهای امنیتی، برخی از وکلای دادگستری مجبور به خروج از ایران شدند.

در بیانیه این سازمان آمده است که اصول بنیادین سازمان ملل متحد می‌گوید وکلای دادگستری باید اجازه یابند تا کار خود را بدون ارعاب، آزار و اذیت و دخالت انجام دهند.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر، این اصول همچنین آزادی بیان را برای وکلای دادگستری به رسمیت می‌شناسد.

اریک گلدشتاین،‌ معاون مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر،‌ ممانعت از کار خانم ستوده را امتحان مهمی در تعیین استقلال حرفه وکالت در ایران و توانایی وکلا برای انجام کار خود دانست.

زندانیان