نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

رونمایی از فاز سوم «شبکه ملی اطلاعات» در ایران

23-جولای-2017

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: فاز سوم «شبکه ملی اطلاعات» ایران با هدف «تفکیک ترافیک خارج و داخل» اینترنت در ایران و آنچه «پیاده‌سازی شبکه‌ای امن و پایدار» نامیده شده، رونمایی شد.

به گزارش رادیو فردا، آئین رونمایی از فاز سوم این پروژه روز یک‌شنبه (اول مرداد) با حضور محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در بیست و سومین نمایشگاه «الکامپ» برگزار شد.

راه‌اندازی «شبکه ملی اطلاعات» مصوبه شورای عالی فضای مجازی و از الزامات برنامه پنجم توسعه است که دولت حسن روحانی اجرای فار سوم آن را آغاز کرده است.

دولت ایران سال‌هاست طرحی برای جدا کردن اینترنت مورد استفاده کاربران خانگی داخل کشور از شبکه جهانی وب را در دستور کار خود قرار داده است.

منتقدان نگران آن هستند که علاوه بر کیفیت پایین این شبکه، دولت ایران از تسلط خود برای کنترل هر چه بیشتر کاربران پرتعداد اینترنت در ایران استفاده کند.

خبرگزاری صدا و سیما گزارش کرده از اهداف فاز سوم، «تولید محتوا و اطلاعات در سطح گسترده در بستر شبکه» است.

این پروژه در سه فاز برنامه‌ریزی شده که فارهای اول و دوم آن در شهریور و بهمن ماه سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری رسیده بود.

«مدیریت مستقل» و «امکان عرضه خدمات محتوای بومی» از جمله اهداف این پروژه اعلام شده که مقام‌های جمهوری اسلامی قصد دارند به آن دست یابند.

یکی دیگر از اهداف اصلی این پروژه، ایجاد شبکه‌ای «به همراه سوئیچ‌ها و مسیریاب‌ها و مراکز داده‌ای است، به صورتی که درخواست‌های دسترسی داخلی و اخذ اطلاعاتی که در مراکز داده داخلی نگهداری» شود و امکان «مسیریابی» آن از طریق خارج کشور میسر نباشد.

نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در آئین رونمایی از فاز سوم این پروژه اعلام کرد که «بهره‌برداری» از فازهای این پروژه «روند ترافیک اینترنت که تا ۹۰ درصد به سمت خارج بود را ۶۰ درصد داخلی» کرده است.

آقای جهانگرد افزوده که «شبکه ملی اطلاعات می‌تواند روند ترافیک را تا ۸۰ درصد به سمت داخل سوق داده و تنها ۲۰ درصد خارجی باشد.»

طرح شبکه ملی اینترنت در ایران از اواخر سال ۱۳۸۴ مطرح شد و مهم‌ترین دلیل شکل‌گیری چنین طرحی، کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت اعلام شد.

این طرح در سال ۱۳۸۹ با نام جدید «شبکه ملی اطلاعات» مطرح شد و روز ۱۴ شهریور سال ۱۳۹۴، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در حکم انتصاب اعضای جدید شورای عالی فضای مجازی، از جمله مأموریت «تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات» را برای این شورا تعیین کرده بود.

وی «سالم‌سازی و حفظ امنیت همه‌جانبه فضای مجازی کشور… و مقابله مؤثر با نفوذ و دست‌اندازی بیگانگان» را از اهداف راه‌اندازی چنین شبکه‌ای نامید.

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، بارها خواستار تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات شده است.

زندانیان