نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

ضرب و شتم و بازداشت دست‌کم بیست تن در زرین شهر اصفهان

8-جولای-2013

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: در روزهای گذشته عده‌ای از مردم زرین‌شهر اصفهان در اعتراض به مصوبه دولت در خصوص الحاق بخشی از روستاهای لنجان و زرین‌شهر به فولادشهر دست به اعتراض و سر دادن شعار زده‌ و تعدادی از آنان بازداشت شده‌اند.

 

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، اعتراض‌ها از ابتدای هفته گذشته و با انتشار خبر مربوط به مصوبه هیئت دولت که بدون هماهنگی با اعضای شورای شهر، شهردار، فرماندار و امام جمعه شهر صورت پذیرفته آغاز شده است.

 

عده‌ای از مردم شهر اقدام به تجمع در خیابان‌های شهر نموده و خواستار رسیدگی مسئولان استان به این موضوع شده‌اند. طی چهار روز اول اعتراضات شلیک چند تیر هوایی برای حفاظت از ساخاتمان فرمانداری و چند برخورد پراکنده میان پلیس و مردم رخ داده است.

 

در روز پنجشنبه ۱۳ تیرماه جاری تجمع‌کنندگان برای دومین روز پیاپی اقدام به بستن راههای ورودی و خروجی شهر٬ مسیر ارتباطی زرین شهر و فولاد شهر، راه ارتباطی مرکز استان و جنوب آن و همچین مسیر ورود و خروج خودروهای کارخانه ذوب‌آهن اصفهان نمودند.

 

با مداخله پلیس و بازداشت چهار تن از جوانان فعال در اعتراضات پس از چندین ساعت مسیرهای ارتباطی باز شد. با حضور معاون سیاسی – امنیتی استانداری اصفهان در بخش خبری ساعت ۱۲ شب و قول مساعد مبنی بر لغو شدن مصوبه جمعیت تجمع‌کننده پراکنده و به خانه بازگشتند.

 

روز جمعه و پس از امضای طومار تهیه شده در نماز جمعه شهر٬ امام جمعه اعلام کرد که دستور سرکوب صادر شده و او از این پس مسئولیتی به عهده نمی‌گیرد.

 

بخشی از جوانان موتور سوار در حالی که عکس‌های آیت‌الله خامنه‌ای رهبر نظام را حمل می‌کردند در عدهٔ دیگری از مردم با سر دادن شعار نسبت به اجرای این طرح اعتراض کردند. ساعتی بعد نیروهای پلیس ضدشورش وارد شهر شده و اقدام به ضرب و شتم تجمع‌کنندگان نمودند.

 

نیروهای امنیتی همچنین قریب به بیست جوان معترض را بازداشت و به بازداشت‌گاه پلیس امنیت در اصفهان منتقل نمودند. بنابر گفته شاهدان عینی یک نوجوان ۱۴ ساله هم در میان بازداشت‌شدگان است. تا لحظه تنظیم این گزارش ۵ نفر از دستگیرشدگان آزاد شده و مابقی کماکان در بازداشت بسر می‌برند. از وضعیت و اتهام بازداشت‌شدگان اطلاعی در دست نیست.

زندانیان