نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

عفو بین‌الملل خواستار نقض حکم سه هنرمند شد

24-فوریه-2016

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی خواستار نقض حکم زندان و جریمه سه هنرمند شد. دو موزیسین مهدی رجبیان و یوسف عمادی و حسین رجبیان فیلمساز از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه هرکدام به شش سال حبس تعزیری و پرداخت جریمه محکوم شده اند.

سازمان عفو بین الملل در این گزارش از مقامات ایران خواسته است که احکام این سه هنرمند را که به شیوه ای کاملا مسالمت آمیز و در راستای حق آزادی بیان و اجتماعات، فعالیت کرده اند، نقض کند.

سازمان عفو بین الملل از مقامات ایران خواسته است که بخش ۱۹ و ۲۲ میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی را که ایران نیز از امضاکنندگان آن است، رعایت کنند و از حق آزادی بیان و اجتماعات حفاظت کنند.

این گزارش همچنین اظهار نگرانی کرده است که دادگاه های انقلاب همچنان استانداردهای دادرسی منصفانه را رعایت نمی کنند.

این سازمان بین‌المللی اعلام کرده که حسین رجبیان ، فیلم ساز ایرانی و دو موسیقدان مهدی رجبیان و یوسف عبادی به دلیل فعالیت هنریشان به شش سال حبس محکوم شده اند، حکم آنها در مرحله ی تجدید نظر است و اگر زندانی شوند، زندانی عقیدتی محسوب می‌شوند.

دادگاه تجدیدنظر مهدی رجبیان نوازنده سه تار و بنیان گذار رسانه برگ موزیک، حسین رجبیان فیلمساز و عکاس مستقل و یوسف عمادی موزیسین، اول دی‌ماه در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر به ریاست قاضی بابایی برگزار شد و هنوز حکمی صادر نکرده است.

این سه هنرمند در همه مراحل رسیدگی از داشتن وکیل محروم بودند و در جلسه دادگاه تجدیدنظر، قاضی به آنها گفته بود که داشتن وکیل “بی معنی ” است و مجبور به ارائه توضیحات کامل هستند. با وجود تأکید آنها مبنی بر اینکه اعترافات تحت فشار اخذ شده است، این اعترافات دوباره به عنوان مدرک محسوب شده اند.

این سه هنرمند در آذرماه ۹۴ و در مرحله بدوی، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهامات “تبلیغ علیه نظام” و “توهین به مقدسات” هر کدام به شش سال حبس و جریمه‌ی نقدی محکوم شدند.

 

زندانیان