نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

فراخوان عفو بین‌الملل به لغو حکم آرش صادقی و گلرخ ایرایی

7-مارس-2016

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: عفو بین‌الملل طی یک بیانیه‌ی اقدام فوری خواهان لغو احکام زندان آرش صادقی و گلرخ ایرایی شد.

به گزارش «نفس در قفس»، در این بیانیه تاکید شده است که آرش صادقی و همسرش گلرخ ابراهیمی ایرایی در «دادگاهی ناعادلانه با اتهامات امنیتی» به زندان محکوم شده و حکم آنان مورد تأیید قرار گرفته است.

بنا به اعلام این سازمان حقوق بشری، آرش صادقی، فعال سابق دانشجویی در آگوست ۲۰۱۵ توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب با اتهاماتی چون «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «توهین به بنانگذار جمهوری اسلامی» به ۱۵ سال زندان محکوم شده است.

بنا به این بیانیه پست‌های فیسبوکی آرش صادقی در مورد زندانیان سیاسی، مصاحبه‌های وی با رسانه‌ها در مورد دوران زندان‌اش و ارتباط وی با روزنامه نگاران در دادگاه به عنوان مدرک علیه او استفاده شده است.

آرش صادقی در ۱۵ شهریور ماه ۱۳۹۳ دستگیر و به مدت شش ماه در سلول انفرادی نگهداری شده و به وکیل دسترسی نداشته‌ است. دادگاه به وکیل او اجازه ورود به پرونده را نداده و گفته است تنها می‌تواند از وکیل تسخیری دادگاه استفاده کند. این امر با مخالفت آرش صادقی مواجه شد و به همین دلیل دادگاه وی بدون حضور وکیل برگزار شد.

دادگاه همسر وی گلرخ ابراهیمی ایرایی را با وجود غیبت به دلیل بیماری، به اتهام «توهین به مقدسات اسلامی» و «تبلیغ علیه نظام» به شش سال حبس محکوم کرده است. این اتهامات بر اساس دست‌نوشته‌های منتشر نشده مکشوف در خانه‌ی وی و پست‌های فیسبوکی در مورد زندانیان سیاسی به وی وارد شده‌اند. گلرخ ایراهیمی ایرایی، و آرش صادقی در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۹۳دستگیر و به بند ۲-الف سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل شدند. گفته می شود در این بند آن‌ها شکنجه و یا مورد بدرفتاری قرار گرفته اند. این دو سپس با قرار وثیقه از زندان آزاد شدند.

زندانیان