نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

محمد ملکی: سپاه پاسداران مرا ممنوع‌الخروج کرده است

19-ژوئن-2015

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: محمد ملکی، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و نخستین رئیس این دانشگاه پس از انقلاب ایران، در نامه سرگشاده‌ای اعلام کرد که اداره حقوقی سپاه پاسداران او را ممنوع‌الخروج کرده است.

به گزارش رادیو زمانه، محمد ملکی در نامه خود نوشته است که پس از حدود شش ماه تلاش و «شنیدن حرف‌های دروغ و ضد و نقیض از سوی مقامات مسئول»، در آبان‌ماه سال گذشته دادستانی انقلاب تهران به او گفته است که از تاریخ سوم دی‌ماه ۱۳۹۲ دیگر ممنوع‌الخروج نیست، اما او از طرف اداره حقوقی سپاه پاسداران ممنوع‌الخروج شده است.

محمد ملکی قصد دارد برای دیدار فرزندانش به خارج از ایران سفر کند.

او در فروردین‌ماه سال جاری نیز به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، نامه‌ای نوشت و در آن حقی را که از آن محروم شده بود بیان کرد.

ملکی در نامه به احمد شهید گفته بود دادستانی انقلاب به او گفته که «مقامات بالا» با صدور گذرنامه او موافقت نکرده‌اند.

اکنون با روشن شدن این‌که سپاه پاسداران مانع از سفر او به خارج از کشور شده، ملکی نوشته است: «آیا نظام ولایی تا این اندازه به حکومت نظامیان تبدیل شده که یک استاد دانشگاه از طرف سپاه ممنوع‌الخروج بشود؟ من از مقامات نظام ولایی و به‌ویژه شخص رئیس‌جمهور که ادعای مخالفت با دخالت نظامیان در امور سیاسی را دارد سئوال می‌کنم که ممانعت از ابتدایی‌ترین حق انسانی یک دگراندیش به سپاه پاسداران چه ارتباطی دارد؟»

نخستین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب نوشته است چاره‌ای ندارد جز این‌که برای رسیدن به حق قانونی و شهروندی‌اش «به هر روش ممکن» متوسل شود.

محمد ملکی افزوده است: «حاکمیت در برابر اعتراض من دو راه می‌تواند در پیش بگیرد؛ یا من را دستگیر کند و مثل گذشته شکنجه کند تا موجب مرگ و رهایی من شود، یا این‌که دستور صدور گذرنامه و اجازه خروج من را برای وداع آخرین با فرزندانم صادر کند.»

محمد ملکی ۸۲ سال سن دارد. او به دلیل انتقادهایی که از بسته شدن دانشگاه‌ها مطرح کرده بود، در تیرماه ۱۳۶۰ دستگیر و مدت پنج سال در زندان به‌‌سر برد. ملکی در این مدت شاهد اعدام‌های گسترده‌ای بود که در زندان‌های ایران رخ داد.

او بار دیگر در سال ۱۳۷۹ به مدت شش ماه دستگیر شد و بار سوم هم در مردادماه سال ۱۳۸۸ در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بازداشت و به مدت سه ماه زندانی شد.

برچسب ها:

زندانیان