نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

مصطفی خلیل راد در بجنورد بازداشت شد

31-آگوست-2016

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: مصطفی خلیلی راد نویسنده و روزنامه نگار در شهر بجنورد توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت شد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی روژ، بر اساس خبرهای منتشر شده مصطفی خلیل راد روز یکشنبه هفتم شهریور، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق همکاری با شماری از گروه های اپوزیسیون ایران بازداشت شده است.

سازمان پن کُردی با انتشار اطلاعیه ای در این رابطه اعلام کرده که این نویسنده و روزنامه نگار کُرد توسط اداره اطلاعات شهر بجنورد بازداشت شده است.

مصطفی خلیل راد با بسیاری از رسانه های کُردی همکاری کرده و بیشترین فعالیت وی در طی سال های اخیر در زمینه هایی چون زبان و ادبیات کُردی، شعر سرایی و داستان نویسی بوده است.

اطلاعیه پن می افزاید که وی دو ماه پیشتر نیز توسط نیروهای امنیتی اداره اطلاعات بجنورد به مدت ۱۵ روز بازداشت و تحت بازجویی قرار گرفته و سرانجام با سپردن وثیقه به صورت موقت آزاد شده بود.

اداره اطلاعات و دادگاه انقلاب بجنورد با استناد به فعالیت های مصطفی خلیل راد در زمینه آموزش زبان و ادبیات کُردی با الفبای لاتینی، فعالیت های وی را جرم و عاملی برای تبلیغ پیشبرد اهداف حزب کارگران کُردستان و حزب حیات آزاد کُردستان اعلام کرده و وی را به ۸ ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده اند.

دادگاه انقلاب همزمان وی را نیز متهم به “تبلیغ و هوادارای از حزب حیات آزاد کُردستان، ارتباط با اعضای حزب دموکرات کُردستان ایران و ارتباط با اعضای سازمان مجاهدین خلق” کرده بوده است. علی رغم اعتراض این نویسنده کُرد و وکیل وی این حکم عینا توسط دادگاه تجدید نظر تایید شده است.

منابع مطلع به سازمان پن کُرد اطلاع داده اند که این نویسنده و روزنامه نگار توسط اداره اطلاعات اجنور تحت شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته است. در بخشی از اطلاعیه این سازمان با انتقاد از تناقضات موجود در پرونده مصطفی خلیل راد تصریح شده است “چگونه یک روشنفکر همزمان می تواند هوادار چندین سازمان و حزب مختلف با ایدئولوژی، رهیافت های سیاسی و سیاست های متفاوت باشد”.

پن کُرد در پایان از مقام های جمهوری اسلامی خواسته تا با درپیش گرفتن موازین حقوق بشری و حقوقی با روشنفکران ، نویسنده ها و روزنامه نگاران رفتار کنند و در آینده ای نزدیک مصطفی خلیل راد را آزاد کنند.

برچسب ها:

زندانیان