نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

نگرانی اتحادیه اروپا و عفو بین الملل درباره موج تازه بازداشت روزنامه نگاران در ایران

2-فوریه-2012

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: سازمان عفو بین الملل و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه های جداگانه ای نسبت به موج تازه بازداشت روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان در ایران ابراز نگرانی کرده اند. خانم اشتون همچنین خواستار لغو حکم اعدام «سه بلاگر» ایرانی شده است.

 

به نوشته رادیو فردا، کاترین اشتون در بیانیه ای در روز سه شنبه تصریح کرده است:« من به شدت در خصوص آزار و اذیت فزاینده روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان در ایران نگرانم . آزادی بیان یکی از حقوق اساسی در منشور جهانی حقوق بشر است که ایران آزادنه آن را امضا کرده که به این حق احترام گذاشته و آن را رعایت کند.»

 

در ادامه بیانیه خانم اشتون آمده است:« گزارش ها حاکی است که طی چند هفته های گذشته نیروهای امنیتی ایران شماری از روزنامه نگاران از جمله سهام بورقانی، پرستو دوکوهکی، سعید مدنی، فرشاد قربان پور، احسان هوشمند، شهرام منوچهری، مرضیه رسولی، آرش صادقی و محمد سلیمانی نیا را بازداشت کرده اند. من از مقام های جمهوری اسلامی می خواهم که این روزنامه نگاران را آزاد کرده و حق ابراز بیان آزادانه آنها را تضمین کنند.»

 

کاترین اشتون در ادامه گفته است:«من به همان اندازه در مورد ادامه دخالت و سانسور (توسط دولت) در اینترنت نگران هستم. ایران فراتر از فیلترینگ دسترسی و محتوا رفته است : سعید ملک پور، احمدرضا هاشم پور و وحید اصغری، سه وبلاگ نویس و همچنین مهدی علیزاده فخرآباد، توسعه دهنده وب اخیرا به اتهام “افساد فی الارض” و “محاربه” (دشمنی با خدا) به اعدام محکوم شده اند.»

 

وی اضافه کرده است:«سازمان های جامعه مدنی نگرانی های جدی در خصوص عادلانه بودن، شفافیت و سرعت دادرسی دادگاه این افراد مطرح کرده اند. اتحادیه اروپا دارای یک موضع جدی و اصولی در برابر مجازات اعدام است. من باردیگر در خواست خودم را برای بازبینی این احکام تکرار می کنم: اجرای تمام احکام صادره را متوقف کنید.»

 

خبرگزاری‌ های ایران روز یکشنبه به طور رسمی از تایید حکم اعدام سعید‌ ملک‌پور از سوی دیوان عالی کشور خبر دادند.

 

به گزارش خبرگزاری نیمه رسمی فارس، پرونده سعید ملک‌پور «پس از رفع نواقص، مجددا در دیوان عالی کشور رسیدگی» و حکم اعدام وی بار دیگر از سوی این دیوان تایید شده است.

 

قوه قضائیه سعید ملک پور را به «راه‌اندازی سایت‌های پورنوگرافی» و «افساد فی‌الارض» متهم کرده است.

 

نگرانی عفو بین الملل از بازداشت های اخیر

 

در همین زمینه سازمان عفو بین الملل نیز روز سه شنبه در بیانیه ای از موج تازه بازداشت روزنامه نگاران در آستانه انتخابات مجلس نهم در راستای ایجاد محدودیت برای بیان ابراز نگرانی کرده است.

 

عفو بین الملل از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است تا کلیه بازداشت شدگان طی چند هفته اخیر را آزاد کند، مگر کسانی که با اتهامات موجه کیفری در بازداشت هستند که آنها نیز می بایست براساس استاندارد های بین المللی محاکمه شوند.

 

پیشتر نیز آمریکا بریتانیا، فرانسه و آمریکا موج تازه بازداشت روز نامه نگاران را محکوم کرده بودند.

زندانیان