نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

وثیقه سعید کلانکی توسط مراجع قضایی ضبط شد

29-ژوئن-2013

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: پس از درخواست مراجع قضایی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تخلیه منزل مسکونی خانواده سعید کلانکی، عضو هیات موسس کمیته گزارشگران حقوق بشر به منظور مزایده و فروش، سرانجام با پرداخت قسطی مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان وثیقه بصورت ۲۱ میلیون تومان نقد و ماهیانه دو ملیون و پانصد هزار تومان به مدت ۳۶ ماه موافقت شد.

 

این اقدام ادارهٔ اجرای احکام در حالی‌ صورت گرفته که خانواده ایشان توانایی تامین وثیقه حتا بصورت قسطی را ندارد. سعید کلانکی از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر و دبیر پیشین کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، در مجموع به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است و پیش‌تر ۵ مرتبه در سال‌های ۸۱، ۸۲، ۸۳ و ۸۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. مقامات قضایی دادسرای شهید مقدس زندان اوین طی‌ ۲ سال گذشته ۴ بار به خانوادهٔ این فعال حقوق بشر بصورت کتبی‌ اخطار داده بودند که در صورت عدم معرفی‌ متهم، وثیقه را مصادره خواهند کرد.

 

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، سعید کلانکی برای پنجمین بار در تاریخ ۹ آذر ۱۳۸۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از تفتیش منزل مسکونی به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد، وی مدت ۱۰۰ روز را در این زندان گذراند که مدت ۲۸ روز آن‌ را در سلول انفرادی و باقی‌ را در یک سلول ۳ نفره ۷ متری گذرانده بود و سرانجام در اسفند ۸۸ به قید وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. این در حالی است که در‌‌ همان سال نه نفر از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر از سوی دستگاه امنیتی بازداشت شدند و مدتهای طولانی در سلولهای انفرادی ۲۰۹، ۲۴۰ و ۲ الف به سر بردند.

 

این فعال حقوق بشر در اواخر خردادماه ۱۳۸۸ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیر‌عباسی و به اتهام عضویت در کمیته گزارشگران حقوق بشر، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری و با وجود اینکه دو اتهام آخر توسط ایشان پذیرفته نشده بود، به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد.

 

عضو هیات موسس کمیته گزارشگران حقوق بشر که در طی این سال‌ها بار‌ها مورد احضار و یا تهدید تلفنی مبنی بر توقف فعالیت‌هایش قرار گرفته، پیش از این در طی سالهای ۸۱ تا ۸۳ نیز به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری خود چهار مرتبه دیگر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و در سلولهای انفرادی ۲۴۰ و ۲۰۹ و همچنین سالن ۳ زندان اوین به سر برده بود، وی به همین دلیل از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی حداد به پرداخت جریمه نقدی و ۳ سال حبس که به مدت ۵ سال به تعلیق در آمده بود محکوم شد.

 

سعید جلالی فر، عضو دیگر کمیته گزارشگران حقوق بشر نیز پیشتر در پی‌ اقدام ادارهٔ اجرای احکام برای ضبط وثیقه، در تاریخ ۹ مرداد ۱۳۹۰ خودش را به زندان اوین معرفی‌ کرد که سر‌انجام ۳ روز پیش و پس تحمل حدود ۲ سال حبس به مرخصی موقت فرستاده شد. شیوا نظر‌آهاری دبیر سابق و عضو هیات موسس کمیته گزارشگران همچنان در بند زنان زندان اوین دوران ۴ ساله حبس خود را سپری می کند. وی علاوه بر آن به تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم و از ادامه تحصیل محروم شده است. کوهیار گودرزی دبیر سابق و از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر نیز به ۵ سال حبس تعزیری با تبعید به زندان شهر زابل محکوم شده که حکم صادره برای این روزنامه نگار و فعال حقوق بشر به تایید دادگاه تجدید نظر رسیده است.وی نیز به دلیل فعالیتهای حقوق بشری از ادامه تحصیل محروم شده است. سعید حائری و نوید خانجانی نیز از اعضای سابق کمیته که دارای محکومیت ۲ و ۱۲ ساله هستند و هم اکنون در زندانهای اوین و رجایی شهر به سر می برند. همچنین پریسا کاکایی و علی کلایی از اعضای سابق این کمیته دارای محکومیت ۶ و ۷ ساله هستند. سعید حبیبی از فعالین دانشجویی طیف چپ، حسام میثاقی و سپهر عاطفی نیز از دیگر اعضای سابق این کمیته هستند که مورد تعقیب نهادهای امنیتی قرار گرفته اند.

زندانیان