نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

ورود پلیس امنیت به مساله اجراهای تئاتر/ فعالان تئاترآزاد به دادگاه فراخوانده شدند

15-سپتامبر-2013

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: مدیرعامل انجمن تئا‌تر آزاد با گلایه از دخالت پلیس امنیت اجتماعی در اجرای نمایش‌های آزاد و فراخواندن تعدادی از فعالان این عرصه به دادگاه، عنوان کرد متولی این تئاتر‌ها وزارت ارشاد است و اگر هم مشکلی وجود دارد باید وزارت ارشاد در این زمینه ورود کند.

 

مجید جعفری کارگردان تئا‌تر و مدیرعامل انجمن تئا‌تر آزاد درباره تذکراتی که این روز‌ها گروه‌های تئا‌تر آزاد از طرف پلیس امنیت اجتماعی و قوه قضائیه دریافت می‌کند به مهر، گفت: مدتی است پلیس امنیت اجتماعی و قوه قضاییه به حوزه تئا‌تر آزاد ورود کرده‌اند در صورتی که تئا‌تر آزاد زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد فعالیت می‌کند.

 

وی افزود: به تازگی نیز حمید طوبایی کارگردان نمایش «من، تو، ما» از طرف پلیس امنیت اجتماعی به دادگاه احضار شده است. متاسفانه در این فاصله افرادی هستند که می‌خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند و از بچه‌های تئا‌تر آزاد سوءاستفاده کنند. به عنوان نمونه گروهی با برخی از هنرمندان تماس گرفته و گفته‌اند اگر می‌خواهید پلیس امنیت به نمایشتان کاری نداشته باشد با ما همکاری کنید. این افراد می‌خواهند رابطه بین هنر و فرهنگ و قوای سه گانه را مخدوش کنند.

 

جعفری با اشاره به اینکه مجوز فعالیت نمایش‌ها تنها از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شود، گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، نظارت و دادن مجوز اجرا به نمایش‌های تئا‌تر آزاد بر عهده وزارت ارشاد است. من از مسئولان خواهش می‌کنم که این مسئله را هرچه زود‌تر حل کنند چون اگر وضع بر همین منوال پیش برود و با وجودی که وزارت ارشاد به یک نمایش مجوز اجرا داده باز هم نمایشی از طرف پلیس امنیت مورد بازخواست و نظارت قرار گیرد دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.

 

کارگردان “آنتیگونه” ادامه داد: معتقدم اگر لازم باشد باید وزیر ارشاد و معاونت هنری به این قضیه ورود کنند. پلیس امنیت اشراف و تخصصی نسبت به هنر نمایش ندارد بنابراین ایرادات بر اساس سلیقه و نقطه نظرات شخصی به کار‌ها وارد می‌شود. این قانون است که به ما می‌گوید باید چه بکنیم و نکنیم. داشتن شناخت درست از فرهنگ بسیار مهم است به همین دلیل صدور مجوز اجرا و نظارت بر نمایش‌ها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرده شده است.

 

جعفری یادآور شد: بچه‌های تئا‌تر آزاد نه سیاسی هستند و نه اهل زد و بند و دسته بندی‌های حزبی. تنها هدفشان ایجاد نشاط و شادی بین اقشار مختلف مردم است و تلاش می‌کنند در این شرایط اقتصادی خنده را بر لب مردم نشانده و به آن‌ها خدمت رسانی کنند.

 

این هنرمند در پاسخ به این پرسش که چرا گاهی در نمایشهای آزاد مطالب و مضامینی مطرح می‌شود که درشان تئا‌تر نیستند و تنها به قصد خنداندن تماشاگران بیان می‌شوند؟ گفت: اگر اشتباهی هم از طرف گروه اجرای یک نمایش صورت گیرد با تذکر وزارت ارشاد اصلاح می‌شود. من این امر را کتمان نمی‌کنم اما اگر هم مشکلی وجود داشته باشد این وزارت ارشاد است که باید به بچه‌ها تذکر بدهد و آن‌ها هم حتما موارد تذکر داده شده را اصلاح خواهند کرد.

 

وی در پایان یادآور شد: وزارت ارشاد متولی قانونی تئا‌تر آزاد است البته گاهی اوقات تماشاگران عادی هم مواردی را در اجرای نمایش به ما تذکر داده‌اند که به مذاقشان خوش نیامده که بلافاصله گروه اجرایی این موارد را اصلاح و برطرف کرده‌اند چون ما برای مردم کار می‌کنیم و می‌خواهیم آن‌ها از نمایشی که می‌بینند لذت ببرند. امیدوارم این مسئله هرچه زود‌تر حل شود.

 

اخیرا پلیس امنیت اجتماعی قوه قضائیه برخی از کارگردان‌هایی را که در تئا‌تر آزاد نمایش‌های کمدی اجرا می‌کنند به دادگاه احضار و به آن‌ها تذکر داده است. بر همین اساس حمید طوبایی که در سینما المپیک نمایش «من، تو، ما» را اجرا می‌کند به تازگی از طرف پلیس امنیت اجتماعی به خاطر مطرح شدن حرف‌های سیاسی و خواندن ترانه‌های مبتذل تذکر گرفته است.

زندانیان