نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

وزیر ارشاد: ۸۰ درصد تولیدات فضای مجازی فارسی‌زبان در تلگرام صورت می‌گیرد

19-جولای-2017

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید ۸۰ درصد تولید اطلاعات در فضای مجازی فارسی‌زبان از طریق ۱۱ هزار کانال تلگرامی صورت می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، رضا صالحی امیری روز چهارشنبه (۲۸ تیر) در دیدار با اعضای فراکسیون رسانه ملی، مطبوعات و فضای مجازی مجلس، این آمار را اعلام کرد.

صالحی امیری گفت که وزارت ارشاد هویت مسئولان ۱۰ هزار کانال تلگرام را می‌داند و بولتنی از ۱۰۰ کانال تلگرام برتر در ایران را تهیه کرده و در اختیار نمایندگان مجلس قرار خواهد داد.

وی در عین حال «تقابل» با جریان اطلاعات مجازی را «ناممکن» دانسته، اما افزود که «نباید در این زمینه تسلیم شویم و انفعال داشته باشیم بلکه باید شرایط را مدیریت کنیم.»

وزیر ارشاد گفت که «باید تولید محتوا و دسترسی اطلاعات برای مردم سالم نگهداری شود.»

شبکه اجتماعی تلفن همراه «تلگرام» در ایران در حال حاضر میلیون‌ها عضو دارد و تلاش‌های قوه قضائیه برای مسدود کردن کامل آن تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت هم در جمع خبرنگاران اعلام کرد که ارتباط صوتی این شبکه اجتماعی در ایران به دستور قوه قضائیه «فیلتر» شده است.

آقای واعظی با اعلام اینکه این وزارتخانه تاکنون ۱۳۷ هزار کانال «مستهجن» تلگرامی را مسدود کرده، برخی گزارش‌ها مبنی بر بی‌اعتنایی وزارت ارتباطات نسبت به مسدود کردن هشت هزار کانال تلگرام را رد کرده است.

وی گفته است گزارش «این هشت هزار کانال ادعایی برای ما نیامده است و درست نیست» و از خبرنگاران خواسته «از کسانی که دارند {این موضوع را} اعلام می‌کنند»، بخواهند که جزئیات را منتشر کنند.

وزیر ارتباطات همچنین دربارهٔ مسدود شدن تلگرام صوتی هم گفته که «تلگرام صوتی با دستور قوه قضائیه بسته شده و ربطی به ضرر و زیان شرکت‌های مخابراتی ندارد.»

این اظهارات واعظی در واکنش به ابراز نارضایتی چند روی پیش دادستان کل کشور از عملکرد وزارت ارتباط در فیلتر کانال‌های تلگرام بیان شده است.

محمدجعفر منتظری در روزهای اخیر گفته که «وزارت ارتباطات وظیفه دارد فضای مجازی را رصد کند و در این زمینه به دستوراتی که از ناحیه دادستانی کل اعلام می‌شود نیز عمل کند.»

آقای منتظری افزوده که «گله ما از وزارت ارتباطات این است که برخی از کانال‌ها و سایت‌هایی را که بر اساس دستور قضایی یا اعلام و تصویب کارگروه باید بسته و فیلتر شوند، نمی‌بندد و مسدود نمی‌کند.»

به گزارش ایرنا، تلگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در ایران است که میلیون‌ها کاربر دارد و گفته می‌شود تنها در پیام‌رسان تلگرام، حدود ۱۰۰ هزار کانال توسط کاربران ایرانی ایجاد شده و روزانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار مطلب در آن‌ها تولید می‌شود.

آن‌طور که این خبرگزاری نوشته، با وجود اینکه تلگرام در صدر شبکه‌های پرطرفدار در دنیا قرار ندارند و حتی جزو ۱۰ شبکه محبوب دنیا نیز نیست، اما این شبکه بیشترین کاربر را در ایران دارد.

زندانیان