نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

وضعیت نامناسب محمد توسلی در زندان و ادامه فشار بر اعضای نهضت آزادی

30-دسامبر-2011

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: مهدی نوربخش، از بستگان نزدیک محمد توسلی، رییس دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران با اشاره به اینکه او از زمان بازداشتش تا کنون فقط یکبار توانسته با خانواده اش تماس کوتاهی داشته باشد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که معتقداست با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس و اینکه برخی گروه های سیاسی از تحریم انتخابات سخن گفته اند مقامات امنیتی تلاش می کنند با دستگیری و به زندان انداختن اعضای نهضت آزادی آنها را تحت فشار بگذارند.

 

مهدی نوربخش، داماد دکتر ابراهیم یزدی در خصوص آخرین خبرها از محمد توسلی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:« محمد توسلی دو هفته پیش برای اولین بار از زمان بازداشتش توانسته با خانواده اش تماس کوتاهی بگیرد که به غیر از احوالپرسی هم چیز دیگری نتوانسته است بگوید. فقط گفته که دیگر در انفرادی نیست و به بند عمومی منتقل شده است. مسئله دیگر این است که هیچ مقامی هنوز به خانواده توسلی محل نگهداری او را نگفته است و فقط از اخبار داخل زندان اوین متوجه شدیم که او در بند ۲۰۹ این زندان است.»

 

محمد توسلی، ۷۴ ساله و رییس دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران در تاریخ ۱۲ آبان امسال در منزلش توسط نیروهای امنیتی و در ارتباط با نامه ۱۴۳ فعال سیاسی و اجتماعی خطاب به محمد خاتمی بازداشت شد. در این نامه که خطاب به رییس جمهور پیشین ایران نگاشته شده بود این فعالان سیاسی و اجتماعی در اینکه چرا نباید در انتخابات مجلس که طی ماه های آینده برگزار می شود شرکت کرد نوشتند: «کمترین چشم‌انداز روشنی برای صیانت از آرای مردم و برگزاری انتخابات آزاد، سالم و منصفانه وجود نخواهد داشت.»

 

مهدی نوربخش در خصوص اتهامات او گفت:« بعد از دستگیری او روزنامه کیهان نوشت که توسلی به اتهام جعل ۱۴۳ امضاء در نامه به خاتمی دستگیر شده است. اما بعد تعداد زیادی از کسانیکه نامه را امضا کرده بودند به وزارت اطلاعات احضار شدند و از آنها خواسته شد که بگویند این امضاها جعل شده است که آنها قبول نکردند. حالا بر اساس اخبار رسیده از داخل زندان متوجه شدیم که می خواهند توسلی را به اتهام نوشتن متن نامه متهم کنند. مشکل آنها این است که نمی خواهند اصلاح طلبان انتخابات آینده را تحریم کنند و آن نامه به خاتمی با ۱۴۳ امضا که به خاطرش محمد توسلی اکنون در زندان است اولین نامه رسمی برای تحریم انتخابات بود. طرفداران خامنه ای از احمدی نژاد می ترسند و می دانند اگر اصلاح طلبان انتخابات را تحریم کنند تنها رقیب باقی مانده میدان احمدی نژاد می ماند و اطرافیانش به احتمال قوی بسیاری از صندلی های مجلس را پر می کنند.»

 

مهدی نوربخش، داماد دکتر ابراهیم یزدی در خصوص پیگیری های خانواده آقای توسلی به کمپین گفت:« خانواده اش زیاد پیگیری کردند. یکبار دختر توسلی سوال کرده که پدرش چه زمانی آزاد می شود که آنها هم جواب داده اند پدرت آزاد نمی شود. دکتر ابراهیم یزدی را هم در این رابطه به اطلاعات احضارکردند. بهرحال شواهد نشان می دهد که می خواهند حالا حالاها توسلی را نگه دارند و حبس زیادی به او بدهند.»

 

مهدی نوربخش با اشاره به اینکه نامه به خاتمی و دستگیری محمد توسلی پیامدهای دیگری هم داشته است، گفت:« تنها مسئله تحریم انتخابات نیست. مسولان مدت ها کوشش کردند تا نهضت آزادی را کمرنگ کنند و حالا با این فرصت پیش آمده و به بهانه نامه به خاتمی تعداد زیادی از فعالان نهضت را به زندان فرستادند و احضار کردند.»

 

محمد توسلی اولین شهردار تهران بعد از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ بوده و بعد از انقلاب بار‌ها بازداشت شده و تحت شکنجه قرار گرفته است. آخرین بازداشت او مربوط به روزهای بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ است که حدود دو ماه را در بند ۲۰۹ زندان اوین سپری کرد.

زندانیان