نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

کتابفروشان باید از این پس از وزارت ارشاد مجوز فعالیت بگیرند

7-آگوست-2014

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: در پی اعلام الحاق کتابفروشان به رسته «فعالیت‌های فرهنگی» موضوع ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم که به معاف شدن این صنف از پرداخت مالیات منجر خواهد شد، آئین‌نامه «نحوه تاسیس، صدور مجوز و اداره کتابفروشی‌ها» هم تدوین شد که برابر آن، کتابفروشان از این پس باید از وزارت ارشاد مجوز بگیرند.

به گزارش مهر، نشست بررسی وضعیت معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان کشور عصر امروز چهارشنبه ۱۵ مرداد با حضور حسین وکیلی معاون امور مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور، محمود آموزگار دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، همایون امیر‌زاده مشاور فرهنگی و اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و لادن حیدری مدیرکل دفتر حقوقی این وزارتخانه و در حضور خبرنگاران رسانه‌ها به ابتکار خبرگزاری مهر و در محل این خبرگزاری در تهران برگزار شد.

همایون امیرزاده رئیس کارگروه حل مشکل معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان کشور در این نشست از تنظیم «آئین‌نامه نحوه تاسیس، صدور مجوز و اداره کتابفروشی‌ها» با همکاری معاونت امور فرهنگی و اداره‌کل حقوقی وزارت ارشاد خبر داد.

وی که در حضور دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران سخن می‌گفت، با تاکید بر اینکه در پی همکاری‌های مناسب سازمان امور مالیاتی و موافقت این سازمان با معافیت مالیاتی کتابفروشان، گفت: ما باید راهکاری قانونی جهت اجرای معافیت مالیاتی کتابفروشان همانند ناشران پیدا می‌کردیم.

این مقام مسئول در معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد در تبیین این راهکار یادآور شد: از آنجا که در متون قانونی و اساسنامه تاسیس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وظایف آن، هیچگونه سابقه قانونی در خصوص تفویض اختیار صدور مجوز کتابفروشی‌ها از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جای دیگری مثل اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و یا نهاد صنفی دیگری وجود نداشت و از آنجا که بهره‌مندی فعالان این صنف از معافیت مالیاتی، نیازمند داشتن مجوز از وزارت ارشاد است، لذا ما آئین‌نامه نحوه تاسیس، صدور مجوز و اداره کتابفروشی‌ها را با همکاری اداره‌کل حقوقی وزارت ارشاد تنتظیم کردیم.

امیرازده گفت: ما به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون مجوز کتابفروشی‌ها را صادر نمی‌کردیم و همین یکی از موانعی بود که کتابفروشان را مشمول معافیت مالیاتی نمی‌دانست اما مطابق آئین‌نامه جدید، اولاً کتابفروشان در بخش «فعالیت‌های فرهنگی» جای داده شده‌اند و برای بهره‌مندی از معافیت مالیاتی مربوطه، باید از این پس نسبت به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام کنند.

رئیس کارگروه حل مشکل معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان کشور اعلام کرد: روز یکشنبه هفته آینده ۱۹ مرداد اولین جلسه بازبینی جدول مشاغل مصداق معاف از پرداخت مالیاتی و تصویب نهایی آئین‌نامه اخیر در وزارت ارشاد برگزار خواهد شد.

زندانیان