نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

کمک چین به سانسور اطلاعات و رهگیری مخالفان در ایران

29-اکتبر-2011

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: روزنامه وال استریت جرنال زیر عنوان «کمک غول فناوری چینی به ایران» می‌نویسد وقتی کمپانی‌های غربی در واکنش به اقدام دو سال پیش دولت ایران در سرکوبی خونین شهروندانش از ایران بیرون رفتند، یک غول مخابراتی چینی خلاء را پر کرد. اکنون شرکت تکنولوژی‌های هوآوی (Huawei Technologies Co) صنعت تلفن‌های همراه در ایران را، که تحت کنترل دولت است، در سلطه دارد. این شرکت از این طریق به توانا ساختن شبکه امنیتی دولتی ایران کمک می‌کند.

 

یه گزارش صدای امریکا هوآوی اخیرا قرارداد نصب سیستمی را در بزرگ‌ترین شبکه تلفنی همراه در ایران امضاء کرد که براساس مصاحبه‌های بعمل آمده با کارکنان امور مخابرات، هم در ایران و هم در خارج، و نیزبر اساس بررسی اسناد مناقصه آن توسط وال استریت جرنال، به پلیس امکان می‌دهد افراد را در ارتباط با موقعیت مکانی تلفن‌های همراه‌شان ردیابی کند.

 

این شرکت همچنین تامین کننده پشتیبانی در مورد خدماتی مشابه برای دومین شبکه تلفنی همراه در ایران است. هوآوی یادآوری می‌کند که تقریبا تمامی کشور‌ها، از جمله آمریکا، نیاز به دسترسی پلیس به شبکه‌های تلفنی همراه دارند.

 

نقش هوآوی در ایران گویای سهولت دسترسی کشور‌ها به تکنولوژی‌های خارجی قابل استفاده در خفه کردن ناراضیان از طریق سانسور یا زیرنظر گذاشتن آنهاست. بسیاری از تکنولوژی هائی که هوآوی پشتیبان آن‌ها در ایران است، نظیر خدمات مربوط به موقعیت‌های مکانی، تکنولوژی هائی است که شبکه‌های غربی نیز به آن‌ها دسترسی دارند. تفاوت دراین است که چنین تکنولوژی هائی وقتی به دست رژیم‌های سرکوبگربیفتد می‌تواند به عنوان ابزاری مهم در منکوب ساختن ناراضیان مورد استفاده قرار گیرد.

 

سال گذشته تشکیلات امنیتی مصرتماس‌های فعالان دمکراسی از طریق اسکایپ Skype را با استفاده از سیستمی که توسط یک شرکت بریتانیائی عرضه شده بود مختل ساخت. در لیبی نیز عواملی که برای معمر قذافی کار می‌کردند با استفاده از تکنولوژی یک شرکت فرانسوی موفق به جاسوسی در مورد‌ای می‌ل‌ها و پیام‌ها شده بودند. اما برخلاف مصر و لیبی که دولت هاِشان امسال سرنگون شدند، شبکه پیچیده جاسوسی ایران کماکان دست نخورده باقی است.

برچسب ها:

زندانیان