نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

گزارشگران بدون مرز: بازداشت سه روزنامه‌نگار ایرانی- آمریکایی در ایران را محکوم می‌کنیم

26-جولای-2014

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: در تاریخ ۳۰ تیرماه ۱۳۹۳ سه روزنامه‌نگار آمریکایی و ایرانی و همکاران روزنامه‌‌هایی واشنگتن پست و نشنال امارات متحده عربی در ایران بازداشت شدند. با ۶۶ روزنامه‌نگار و وب‌نگار زندانی ایران یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است.

روزنامه واشنگتن پست در ٢۴ جولای ( ۲ مرداد) اعلام کرد که « بنا بر اطلاعاتی که بدست آورده است خبرنگارش در ایران، جیسون رضاییان و همسرش و دو عکاس خبرنگار دیگر بازداشت شده‌اند.» جیسون رضاییان، روزنامه‌نگار سی وهفت ساله از سال ٢٠١٢ ( ۱۳۹۱)در ایران به کار مسغول بوده و دارای ملیت ایرانی و آمریکایی است. همسرش یگانه صالحی ایرانی است و با نشریه انگلیسی زبان نشنال در امارات متحده عربی همکاری می کند. دو فرد دیگر دستگیر شده، یکی عکاس خبرنگار مستقلی است که با بسیاری از رسانه‌ها همکاری و همسرش که روزنامه‌نگار نیست، هر دو دارای ملیت آمریکایی هستند. خانواده‌های آنها نخواسته‌اند نام آن‌ها انتشار یابد.

بنا بر اطلاعات گردآوری شده از سوی گزارش‌گران بدون مرز، این چهار تن، همزمان در سه‌شنبه شب ۳۰ تیرماه ۱۳۹۳ در منازل خود از سوی ماموران لباس شخصی بازداشت شده‌اند. علل بازداشت، نهاد بازداشت کننده و همچنین محل بازداشت آن‌ها به شکل رسمی تاکنون اعلام نشده است.

مقامات دولت ایران در این باره تا این ساعت ابراز نظر نکرده‌اند. روز ٣ مرداد غلامحسین اسماعیلی رئیس دادگستری تهران با تأکید بر اینکه «نیروهای امنیتی اجازه نمی دهند کشور ما جولانگاه دشمن و ایادی آنان شود. » در این باره گفت « این موضوع هنوز در مرحله تحقیقات است و فکر می کنم برای اطلاع رسانی درباره این موضوع باید بررسی های فنی و بازجویی به عمل آید.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفته است، از بازداشت‌ها مطلع است و « اولویت دولت امریکا حفظ امنیت و سلامت شهروندان آمریکایی در خارج از کشور است.»

رضا معینی مسوول بخش افغانستان و ایران و تاجیکستان، گزارش‌گران بدون مرز، در این باره اعلام کرد : «این روزنامه‌نگاران با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایران فعالیت می کردند. بازداشت‌های خودسرانه و احضارهای غیر قانونی از این میان از سوی اطلاعات سپاه پاسداران، یکی از دغدغه هر روزه‌ی روزنامه‌نگاران ایرانی است. فعالان رسانه‌ای و به ویژه خبرنگاران خارجی در ایران معمولا به جاسوسی متهم می‌شوند. پنج تن از ۶۶ روزنامه‌نگار و وب‌نگار زندانی شهروندان خارجی هستند. آن‌ها در اصل قربانی سیاست شیطان‌سازی از رسانه‌های خارجی هستند که برای تصفیه حساب‌ها در جنگ قدرت جناح‌های مختلف حکومت بکار گرفته شده است

زندانیان