نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

گزارشگران بدون مرز درکنفرانس جهانی ارتباطات رادیویی خواستار عمل ایران به تعهدات درزمینه آزادی اطلاع رسانی شد

24-ژانویه-2012

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: گزارش‌گران بدون مرز از کنفرانس جهانی ارتباطات رادیویی” اتحادیه جهانی ارتباطات سازمان ملل” در ژنو خواهان تعهدات روشن در دفاع از آزادی اطلاع‌رسانی است

 

در نخستین روز آغاز به کار کنفرانس جهانی ارتباطات رادیویی “اتحادیه جهانی ارتباطات سازمان ملل” در ژنو، گزارش‌گران بدون مرز کشورهای عضو این نهاد جهانی را به اتخاذ تعهدات روشن برای تضمین آزادی اطلاع‌رسانی و محکوم کردن کشورهای سرکوبگر گردش آزاد اطلاعات و ازادی بیان، فرا می‌خواند. سازمان گزارش‌گران بدون مرز حمایت خود را از اعتراض فعالان ایرانی در برابر محل برگزاری این کنفرانس اعلام می کند.

 

این کنفرانس رویداد با اهمیتی است. کشورهای عضو اتحادیه جهانی ارتباطات باید برای سیاست‌های راهبردی آینده، تحولات فنی در عرصه اطلاعات و ارتباطات در جهان تصمیم گیری کنند.

 

بسیاری از کشورهای عضو این نهاد سازمان ملل و حاضر در این کنفرانس بر خلاف تعهدات خود، مسوول نقض فاحش آزادی اطلاع رسانی و گردش آزاد اطلاعات در کشورهای خود هستند. بنا بر بیلان سالانه‌ی گزارش‌گران بدون مرز در سال ٢٠١١ بیش از ۶٨ کشور نوعی از سانسور را بر روی انترنت اعمال کرده‌اند. بسیاری از کشورها به شکل نظام‌مند به ارسال پارازیت بر روی امواج‌ رادیو و تلویزیون‌های ماهواره ای اقدام می کنند. از جمله این کشورها ایران، چین و کوبا و ویتنام را می‌توان نام برد. این کشورها شبکه‌های ارتباطاتی را تحت مراقبت قرار می‌دهند و اینترنت را برای سانسور اطلاع رسانی و سرکوب وب‌نگاران معترض مهار می‌کنند. بنا بر اساسنامه‌ی، اتحادیه جهانی ارتباطات سازمان ملل ” فن‌آوری ارتباطاتی چشم‌اندازهای نوینی را برای توزیع دانش و اطلاعات در جهانی می‌گشاید و به گردش آزاد عقاید و نظرات یاری می‌رساند.” با این همه لازم است که دولت‌ها و دیگر دست‌اندرکاران توسعه این فن‌آوری ” فضای سیاسی مساعدی” رابرای گسترش بهینه آن بکار گیرند. اتحادیه جهانی ارتباطات سازمان ملل به اعضا توصیه می‌کند که در جهت تسهیل ” آزادی انتشار اطلاعات با ابزار ارتباطاتی” تلاش کنند.

 

ما می‌خواهیم که در این کنفرانس به روشنی کشورهایی که اصول بنیادین این نهاد برای آزادی گردش اطلاعات را رعایت نمی‌کنند، محکوم شوند. ما همچنان در چارچوب کنفرانس خواهان تشکیل کمیسیونی برای بررسی و پیگیری نقض آزادی اطلاع‌رسانی از سوی کشورهای عضو هستیم. توسعه در عرصه ارتباطاتی باید عرصه‌ای برای گسترش دمکراسی در جهان باشد و اتحادیه جهانی ارتباطات سازمان ملل نباید به همدست نظام‌هایی تبدیل شود که گردش ازاد اطلاعات را در شبکه‌های ارتباطاتی خود محدود می‌کنند.

 

ایران یکی از سرکوبگرترین کشورهای جهان در عرصه آزادی اطلاع‌رسانی است. این کشور رسما تائید کرده است که در پی راه اندازی سیستمی برای مسدود سازی همه جانبه‌ی وسایل ارتباطاتی است. جمهوری اسلامی ایران در پی آن است که با راه اندازی اینترنت ملی، اتصال به اینترنت جهانی را قطع ‌کند. بسیاری از مسئولان جمهوری اسلامی ایران بارها ” ماهواره و اینترنت را وسیله‌ای برای جنگ نرم کشورهای غربی علیه ایران” معرفی کرده‌اند. از سال ١٣٧٩ شبکه‌های ماهواره‌ای که به سوی ایران برنامه پخش می کنند، به دلیل ارسال پارازیت از سوی این کشور به شکل منظم قربانی اختلال در پخش برنامه‌های خود هستند. در سال‌های اخیر به ویژه، شبکه تلویزیونی بی بی سی فارسی و صدای امریکا بارها به این امر اعتراض کرده‌اند. اما متاسفانه شرکت‌های ماهواره ای اروپایی و امریکایی در برابر فشارهای سیاسی و اقتصادی حاکمیت جمهوری اسلامی که حقوق بنیادین شهروندان خود و در راس آنها حق دانستن را نقض می کنند، سر تسلیم فرود می‌آورند.

 

گزارش‌گران بدون مرز حمایت خود را از تجمع فعالان، وب‌نگاران و روزنامه‌نگاران که در تاریخ ٣ بهمن در اعتراض به سیاست سرکوبگرانه جمهوری اسلامی علیه ازادی اطلاع‌رسانی در برابر محل برگزاری کنفرانس تجمع کرده‌اند. اعلام می‌کند. ایران امروز با ۵۴ روزنامه نگار و وب نگار زندانی یکی از بزرگترین زندان‌های جهان برای حرفه‌کاران رسانه‌ها در جهان است.

 

ایران از حضور خود در نهادهای جهانی برای توجیه سرکوب سواستفاده می کند. ما یادآور می شویم که سرکوب سازمان‌یافته جمهوری اسلامی ایران بر کمک کمپانی‌های خارجی و از جمله بنگاه‌های اقتصادی غربی استوار است. برخی از این شرکت‌ها به مانند یوتل‌سات نخستین اپراتور ماهواره ای اروپا با سکوت خود در برابر فعالیت‌های ایران در ارسال پرازیت بر روی امواج تلویزیونی در عمل با این رژیم برای سانسور اطلاع رسانی همکاری می‌کنند.

زندانیان