نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

گزارشگران بدون مرز: همه روزنامه نگاران باید فوری و بدون قید و شرط آزاد شوند

9-اکتبر-2013

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: گزارش‌گران بدون مرز طی بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط تمامی روزنامه‌نگاران زندانی در ایران شد.

 

طبق این بیانیه، گزارش‌گران بدون مرز با خرسندی از سیاست گشایش دولت رئیس جمهور میانه رو، حسن روحانی و آزادی تعدادی از زندانیان عقیدتی در روزهای اخیر، استقبال می‌کند. با این حال گزارش‌گران بدون مرز در این باره مراقب است و همچنان خواهان آزادی فوری بدون قید و شرط همه روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی است که خودسرانه بازداشت و ناعادلانه محکوم به زندان شده‌اند. هم‌اکنون در ایران بیش از چهل روزنامه‌نگار و وب‌نگار در زندان‌ها بسر می‌برند.

 

از اواخر مرداد ماه سال جاری تعدادی از زندانیان سیاسی آزاد شده و یا احکام زندان‌شان تعدیل یافته است. اکثریت آن‌ها در پی اعتراض‌های مردمی به انتخاب بحث برانگیز محمود احمدی نژاد در انتخابات ٢٢ خرداد ١٣٨٨ بازداشت شده بودند. بسیاری از زندانیان آزاد شده آخرین ماه‌های زندان خود را سپری می‌کردند.

 

گزارش‌گران بدون مرز با خرسندی از آزادی عیسی سحر خیز، مدیر و همکار بسیاری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب از جمله نشریه توقیف شده افتاب مطلع شده است. عیسی سحرخیز در تاریخ ١١ تیرماه ١٣٨٨ بازداشت و در شهریور ماه همان سال از سوی شعبه ١۵ دادگاه انقلاب تهران به سه سال زندان برای “فعالیت تبلیغی علیه نظام” محکوم شد، وی همچنین در تاریخ ١۴ مرداد ماه ١٣٩٠ برای فعالیت‌های مطبوعاتی پیش از دوران بازداشت اخیرش، به دوسال زندان محکوم شده بود. عیسی سحرخیز که در زندان رجایی شهر زندانی بود، از بیمارهای متعددی رنج می‌برد و از چندین ماه پیش در بیمارستانی در تهران بستری شده بود. این روزنامه‌نگار به شکل طبیعی و بنا بر قوانین ایران می‌بایست دو ماه پیش آزاد می‌شد.

 

سازمان همچنین در تاریخ ٢٧ شهریور ۱۳۹۲ از آزادی مهسا امرآبادی باخبر شده است. مهسا امرآبادی همکار روزنامه‌های اصلاح‌طلب، از تاریخ ٢٠ اردی‌بهشت ١٣٩١، برای سپری کردن یک سال محکومیت خود به زندان اوین احضار شد. وی در تاریخ اول اسفند ماه ١٣٩٠ مطلع شده بود که از سوی شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برای “نوشتن گزارش و حمایت از همسر زندانی‌اش” به ۵ سال زندان که چهارسال آن تعلیقی بود، محکوم شده است. این روزنامه‌نگار پیش از این نیز در تاریخ ٢٢ مهرماه ١٣٨٩ از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، به یک‌سال زندان محکوم شده بود. وی دو روز پس از انتخاب مجدد محمود احمدی در انتخابات مورد مناقشه ٢٢ خرداد ٢٠٠٨ بازداشت و تا تاریخ اول مهرماه همان سال در زندان بسر برد و با سپردن ٢٢٠ میلیون تومان وثیقه آزاد شده بود. مهسا امرآبادی از اواخر تیرماه در مرخصی بسر می برد. مسعود باستانی همسر این روزنامه‌نگار، که همچنان در زندان رجایی‌شهر زندانی است، در تاریخ ١٢ تیرماه ١٣٨٨ بازداشت و مرداد ماه همان سال در دادگاه‌های استالینی محاکمه و از سوی شعبه ١۵ دادگاه انقلاب اسلامی به شش سال زندان محکوم شد.

 

از سوی دیگر سازمان از بازداشت مصطفی فقیهی مدیر سایت اطلاع رسانی انتخاب در تاریخ ١۵ مهر ماه ۱۳۹۲ مطلع شد. این روزنامه‌نگار به دنبال شکایت خصوصی به دادگاه احضار و سپس بازداشت شد. مدیر سایت نزدیک به حسن روحانی یک روز پس از بازداشت با قرار وثیقه ١٠٠ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.

زندانیان