نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

یکصد و شانزده ناشر از شرکت در نمایشگاه کتاب ۹۵ محروم شدند

4-آوریل-2016

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: رئیس شورای نظارت و ارزشیابی بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران ضمن اعلام حفظ محرومیت ۱۱۶ ناشر نمایشگاه گذشته در نمایشگاه بیست‌ونهم گفت که براساس کارگروه تعیین شده برای بررسی آخرین وضعیت ناشرانی که سال گذشته و طی نمایشگاه بیست و هشتم از حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب محروم شدند از آنجا که بررسی‌ها نشان می‌داد عمده تخلفات این دسته از ناشران عدم رعایت حقوق هم‌صنفان و به‌ویژه فروش کتاب‌های ناشران همکار بوده، نتیجه درخواست تجدیدنظر ارسالی از سوی تعدادی از آن‌ها این شد که با در نظر گرفتن ضوابط آیین‌نامه ثبت‌نام و تاکید واضح این آیین‌نامه بر رعایت حقوق صنفی کلیه ناشران، اجماع کارگروه بر این بود که محرومیت این ناشران همچنان باقی بماند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، رئیس شورای نظارت و ارزشیابی بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران اظهار داشت: “در ابتدای طی روال ثبت‌نام نیز مقررات و ضوابط شرکت در نمایشگاه وجود دارد و از ناشران خواسته شده که قبل از پرکردن فرم‌های ثبت‌نام حتما آن را مطالعه کرده و با آگاهی کامل ثبت‌نام خود را تکمیل کنند. طبعا رعایت دقیق ضوابط در نظر گرفته شده می‌تواند در ایجاد نظم نمایشگاه و همچنین حقوق صنفی ناشران بسیار موثر باشد”.

وی افزود: “اگر این آیین‌نامه مورد توجه تمامی شرکت‌کنندگان قرار بگیرد؛ بدنه حرفه‌ای نشر ما با مشکلات چاپ و تکثیر غیرقانونی و … مواجه نمی‌شود. درواقع ضرورت حفظ شرایط مناسب برای ناشران حرفه‌ای؛ هیئت رسیدگی را مجاب ‌کرد تا علیرغم درخواست تجدیدنظر از سوی تعدادی از این ۱۱۶ ناشر محروم؛ طی یک سیاست کلی حکم محرومیت آن‌ها لغو نشده و ثابت بماند”.

مدیر کمیته‌ی ناشران داخلی نمایشگاه کتاب تهران نیز چندی پیش درباره‌ی شرایط نهایی برای ناشران محروم از نمایشگاه کتاب بیست‌ونهم گفته بود: “تعداد ۱۱۶ نفر از دوستان و همکاران ناشر که به دلیل تخلفات در سال گذشته از شرکت در این دوره محروم هستند نیز موفق به ثبت‌نام نشده‌اند. این دسته از ناشران چنانچه درخواست تجدیدنظر در حکم یا اعتراض به محرومیت دارند، می‌توانند طی نامه‌ای در سربرگ انتشارات و با مهر و امضای مدیرمسئول درخواست تجدیدنظر خود را مطرح کرده و از طریق کمیته‌ی ناشران داخلی مستقر در اتحادیه‌ی ناشران و کتابفروشان در اختیار مسئولان مربوطه در وزارت ارشاد قرار بدهند. درخواست‌ تجدیدنظر ناشران محروم بعد از مرحله‌ی اول ثبت‌نام مورد بررسی قرار می‌گیرد و نتیجه‌ی نهایی به آن‌ها اعلام می‌شود. هیچ پیش‌بینی هم درباره‌ی نتایج نهایی تجدیدنظرها نمی‌توان کرد چراکه مرجع تصمیم‌گیری دراین‌باره وزارت ارشاد و هیئت نظارت بر تخلفات ناشران نمایشگاه است. عمده‌ی تخلفات این ناشران شامل فروش کتاب‌های ناشران دیگر یا غیرمجاز می‌شود. باید به ناشر تذکر داد که ضوابط قانونی را حتما رعایت کنند تا با مشکلی مشابه آن مواجه نشوند”.

در نمایشگاه کتاب سال گذشته ۱۴۱ رای در هیات رسیدگی به تخلفات صادر شد و از میان این آراء ۱۱۶ ناشر از حضور در نمایشگاه سال ۹۵ محروم شدند.

بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از تاریخ ۱۵ تا ۲۵ اردیبهشت ماه در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار خواهد می‌شود.

زندانیان