نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

یک نفر در اصفهان به اتهام «تحریک برای تجمع» بازداشت شد

25-اکتبر-2014

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: خبرگزاری فارس که نزدیک به سپاه پاسداران ایران است از بازداشت فردی در اصفهان به اتهام «تحریک افراد به تجمع و اعتراض جهت‌دار درباره اسیدپاشی‌ها» خبر داده است.

خبرگزاری فارس روز جمعه دوم آبان گزارش داد که این مرد که قصد تحریک افراد به تجمع و اعتراض جهت‌دار درباره اسیدپاشی‌های اصفهان را داشت، با «آرایش و لباس زنانه» توسط یک نهاد امنیتی بازداشت شده است.

این گزارش می‌افزاید: «از این مرد زن‌نما که بازجویی از وی ادامه دارد، برخی ادوات ارتباطی و جاسوسی کشف شده است.»

بر پایه این گزارش «لکه‌های سوختگی خاصی نیز روی بدن این مرد وجود دارد که این موضوع در دست بررسی است.»

این فرد که نامش فاش نشده، در حالی بازداشت شده که حسین حسین‌زاده، جانشین فرمانده انتظامی اصفهان روز جمعه اعلام کرد که «هنوز مظنون اصلی پرونده اسید پاشی در اصفهان دستگیر نشده است.»

در همین حال آمار و اطلاعات ارائه شده از سوی مسئولان مختلف نیروی انتظامی در خصوص شمار قربانیان اسیدپاشی در اصفهان با هم تناقض دارد. حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در جلسه شورای تأمین استان اصفهان، شمار قربانیان اسیدپاشی را چهار نفر اعلام کرده و گفته است که آخرین مورد اسیدپاشی در تاریخ ۲۳ مهرماه انجام شده است.

طرح این اطلاعات در حالی است که سرتیپ اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده پلیس ایران اما وقوع «هفت یا هشت مورد» اسیدپاشی در اصفهان در ماه‌های اخیر را تائید کرده است.

چهارشنبه هفته گذشته هزاران نفر در اصفهان و تهران در اعتراض به ناامن بودن فضای شهری و حمله‌های متعدد اسید پاشی به زنان تجمع کردند. در اصفهان تجمع کنندگان مقابل دادگستری رفته‌ و خواستار برخورد سریع‌ با عوامل این جنایت‌ها شده بودند.

در فیلم‌هایی که شهروندان روی شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس بوک منتشر کرده‌اند این شعارها به گوش می‌خورد: «نیروی انتظامی چشمان خواهرم کو؟»، «روحانی، روحانی ما امنیت نداریم»، «اصفهان شهرماست، امنیت حق ماست»، «زاینده رود خشک شده، اسید پاشی مد شده»، «مرگ بر اسید پاش.»

در تحصن مقابل دادگستری اصفهان، معترضان این پرسش را نیز مطرح کردند که چرا با وجود تعداد زیادی دوربین مداربسته در خیابان‌های شهر که به بهانه تأمین امنیت نصب شده‌اند، هیچ اقدامی برای شناسایی و معرفی عاملان اصلی صورت نگرفته است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نیز به وزارت‌خانه‌های اطلاعات، کشور و دادگستری دستور داده تا شناسایی عاملان اسیدپاشی در اصفهان را به سرعت دنبال و نتیجه آن را روز یکشنبه چهارم آبان در جلسه هیات دولت ارائه کنند.

زندانیان