نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

۱۲ متهم پرونده مدلینگ شیراز به حبس و محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شدند

5-دسامبر-2016

گروه خبری: آزادی بیان -

سایت نفس در قفس: دادگاهی در شیراز ۱۲ متهم پرونده مدلینگ را به حبس‌های طولانی، ممنوعیت موقت برای خروج از کشور و محرومیت موقت از اشتغال به برخی مشاغل محکوم کرد.

به گزارش ایلنا، محمود طراوت‌روی، در مورد پرونده متهمان مدلینگ شیراز گفت که هشت نفر از متهمان زن و ۴ نفر مرد هستند و اتهام آنها “فراهم کردن موجبات فساد و فحشا از طریق انتشار تصاویر مبتذل و مستهجن در فضای مجازی، تشویق و ترغیب مردم جامعه اسلامی به فساد و فحشا، برگزاری نمایشگاه لباس از طریق ارائه مدل‌های غربی، مانکن شدن و تبلیغ فرهنگ برهنگی غرب” بوده است.

به گفته وکیل این پرونده، متهمان به حبس‌هایی از ۵ ماه تا ۶ سال محکوم شده اند. عده ای از آنها به منع اشتغال در کار طراحی و تولید لباس، برگزاری نمایشگاه لباس و حرفه خبرنگاری محکوم شده‌اند.

آقای طراوت‌روی همچنین اعلام کرد که دادگاه متهمان را به دو سال ممنوعیت خروج از کشور پس از پایان دوران حبس به عنوان مجازات تکمیلی محکوم کرده است.

به گفته وکیل متهمان، قرار است که به این احکام اعتراض شود و هنوز شعبه تجدیدنظر تعیین نشده است.

در ماه‌های اخیر چندین نفر در ایران برای فعالیت‌های مرتبط با صنعت مد و لباس دستگیر شده‌اند.

این بازداشت‌ها در شهرهای مختلف از جمله تهران، مشهد و زاهدان انجام گرفته و شماری از واحدهای تجاری، مانند مزون‌ها و آرایشگاه‌ها هم تعطیل شده‌اند.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران اردیبهشت ماه سالجاری از برنامه مبارزه با مزون‌های مرتبط با مدلینگ خبر داده بود.

پس از سخنان آقای دولت آبادی، اعترافات یک مدل ایرانی پخش شد که پیشتر در یکی از برنامه‌های تلویزیونی درباره فعالیتش به عنوان یک مدل صحبت کرده بود.

در همان زمان جواد بابایی، سرپرست دادسرای جرایم رایانه ای ایران گفت که هشت نفر که در شبکه های “غیراسلامی” مدلینگ به خصوص در شبکه اینستاگرام فعالیت می کردند، بازداشت شده اند.

به گفته سرپرست دادسرای جرایم رایانه‌ای ایران، این بازداشت ها طی عملیاتی دو ساله به نام “عنکبوت ۲” انجام شد که مدل هایی که عکس های “بی حجاب” خود را منتشر می کردند هدف می گرفت.

برچسب ها:

زندانیان