نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

اجساد ۱۳ معدنچی دیگر «یورت» پیدا شد

8-می-2017

گروه خبری: کارگران و اصناف -

سایت نفس در قفس: نیروهای امدادگر در معدن زمستان یورت آزادشهر، جسد ۱۳ معدنچی دیگر را در عمق تونل معدن پیدا کردند.

صادق علی مقدم، مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان دوشنبه ۱۶ اردیبهشت اعلام کرد که نیروهای امدادگر توانستند اجساد ۱۳ معدنچی محبوس شده دیگر را کشف کنند.

او گفت تلاش برای خارج کردن این اجساد از تونل معدن ادامه دارد.

بدین ترتیب، شمار کارگران جان‌باخته حادثه انفجار در معدن زمستان یورت آزادشهر به ۳۵ نفر رسید.

چند ساعت پیش از آن رضا مروتی، معاون امور عمرانی استاندار گلستان گفته بود که عملیات یافتن اجساد باقی مانده کارگران از طریق یکی از مسیرهای انحرافی تونل شماره دو صورت گرفت اما در شرایط کنونی هنوز بیرون آوردن پیکرهای معدن‌کاران مقدور نیست.

او بیرون آوردن اجساد پیدا شده را زمان‌بر خواند و گفت بر اساس فهرستی که در دست است تعداد کارگران در مجموع ۳۵ نفر بوده و گمانه‌زنی‌ها مبنی بر بیشتر بودن محبوس‌شدگان فقط باید از طریق شکایت خانواده‌ها و اعلام مراجع قضایی اعلام شود.

انفجار معدن زغال سنگ یورت ظهر روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت رخ داد. ظاهراً کارگران تلاش می‌کردند که موتور دیزل یک لوکوموتیو را به روش باطری به باطری راه بیندازند که جرقه‌ای تولید شده و گاز را که در تونل و در عمق ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ متری زمین متراکم بوده، منفجر می‌کند. این انفجار تولید ریزش کرده بود و کارگران محبوس شده بودند. ۲۲ کارگر معدن‌کار به کمک کارگران محبوس شده شتافته بودند که آن‌ها هم کشته شدند.

انباشت گاز متان در یکی از تونل‌های معدن زغال‌سنگ یورت احتمالاً مهم‌ترین دلیل وقوع این حادثه بوده است.

روز گذشته یکشنبه ۱۷ اردیبهشت حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری اسلامی، در معدن زمستان یورت حاضر شد اما مورد اعتراض جمعی از کارگران واقع شد.

بر اساس فیلم‌های منتشرشده از اعتراض معدنچیان، آن‌ها در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران علیه رئیس‌ جمهوری اسلامی و دولت مستقر هم شعار داده‌اند. تصاویری از این بازدید منتشر شده است که خانواده‌های معدنچیان جان‌باخته با در دست داشتن عکس اعضای درگذشته خانواده‌شان در محل حضور یافته‌اند تا با روحانی ملاقات کنند.

برخی رسانه‌های داخلی گزارش داده‌اند که شرکت‌های هلدینگ وابسته به بسیج مستضعفان مدیران معدن زغال سنگ یورت را منصوب کرده بودند.

زندانیان