نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

ادامه اعتصاب در شرکت نیشکر هفت‌تپه؛ پنج تن از کارگران بازداشتی آزاد شدند

27-جولای-2017

گروه خبری: کارگران و اصناف -

سایت نفس در قفس: خبرگزاری ایلنا روز پنجشنبه پنجم مرداد از آزادی پنج تن از کارگران بازداشت شده شرکت نیشکر هفت‌تپه خبر داد.

بر اساس این گزارش، این کارگران روز چهارشنبه با سپردن تعهد آزاد شدند. ایلنا توضیحی درباره متن این تعهد نداد.

با این همه، اتحادیه آزاد کارگران ایران خبر داد که این کارگران با قرار کفالت آزاد شده‌اند.

پیشتر، گزارش‌ها حاکی از بازداشت تعدادی از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در روزهای سه شنبه و چهارشنبه بود. سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه از بازداشت ۲۰ تن از کارگران این شرکت خبر داده‌ است ولی اتحادیه آزاد کارگران ایران از بازداشت ۱۳ تن و خبرگزاری ایلنا از دستگیری ۱۵ کارگر خبر داده‌اند.

این بازداشت‌ها به دست نیروی انتظامی و ماموران امنیتی صورت گرفته است.

در همین حال،‌ اتحادیه آزاد کارگران ایران با اعلام اینکه از وضعیت کارگران بازداشتی اطلاعی در دست نیست، به نقل از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه خبر داد که دستور بازداشت ۱۸ کارگر دیگر نیز صادر شده است.

با این همه،‌رضا نجاتی،‌ فرماندار شوش، به خبرگزاری ایسنا گفت: در جریان بازداشت کارگران نیست.

به گفته این تشکل کارگری، کارگران شرکت نیشکر هفت تپه روز پنجشنبه باز هم دست به اعتصاب زدند و گفتند که به دلیل بازداشت همکاران خود و عدم رسیدگی به مطالبات‌شان به این اعتراض صنفی ادامه خواهند داد.

در این میان، کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه تنها نیمی از چند ماه حقوق معوقه کارگران را پرداخت کرده است.

به گفته اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه اما همین میزان را به حساب کارگران بازداشتی پرداخت نکرده است.

کارگران نیشکر هفت‌تپه خواستار دریافت حقوق اردیبهشت و خرداد امسال، حقوق بهمن و اسفند سال ۹۴، هشت ماه بن سال گذشته و پاداش دو سال قبل‌شان هستند.​

آنها همچنین خواستار بازگرداندن مالکیت شرکت نیشکر هفت‌تپه به دولت هستند.

پرداخت نشدن مطالبات کارگران باعث شده است که آنان در هفته‌های اخیر بارها در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات خود دست به اعتصاب و تجمع بزنند. آنها همچنین در روزهای اخیر چند بار جاده‌هایی را در اطراف این شرکت مسدود کرده بودند.

شرکت نیشکر هفت‌تپه در اسفند سال ۹۴ به بخش خصوصی واگذار شد. این واگذاری انتقادهایی را به همراه داشت. از جمله روزنامه آفتاب یزد در اردیبهشت سال گذشته خبر داد که راضی نوری، نماینده شوش دانیال در مجلس، نسبت به روند طی شده در واگذاری شرکت نیشکر هفت‌تپه به دو جوان ۲۸ و ۳۱ ساله به علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد، تذکر داده است.

این نماینده مجلس گفت: «آیا واگذاری این مجموعه بزرگ اقتصادی آن هم به دو جوان ۲۸ و ۳۱ ساله بدون هماهنگی مسئولان استان و شهرستان به معنای رها کردن این مجموعه نیست و آیا کار درستی انجام شده است؟»

وی پیش‌بینی کرد که این واگذاری «موجب ایجاد مشکلات متعدد» برای کارگران این مجموعه اقتصادی خواهد شد.

برخورد با کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه اعتراض شماری از تشکل های کارگری را به همراه داشته است. از جمله این تشکل‌ها،‌ اتحادیه آزاد کارگران ایران و سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه،‌ سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه و سندیکای کارگران فلزکار مکانیک هستند.

کانون مدافعان حقوق کارگر هم در بیانیه ای با اعلام اینکه برخورد امنیتی با مطالبات کارگران راه به جایی نمی‌برد، ‌خواستار پرداخت مطالبات کارگران، آزادی کارگران بازداشتی، به رسمیت شناختن حق ایجاد تشکل و‌ آزادی اعتصاب شد.

همچنین پیتر روزمن، مسئول بخش بین‌الملل و کمپین فدراسیون بین‌المللی کارگران صنایع غذایی، ‌کشاورزی و خدمات،‌ روز چهارشنبه به رادیو فردا گفت که این فدراسیون در صورت ادامه بازداشت این کارگران به سازمان بین‌المللی کار شکایت خواهد کرد.

زندانیان