نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

انتقاد یک فدراسیون بین‌المللی کارگری از بازداشت ۲۰ کارگر نیشکر هفت تپه

27-جولای-2017

گروه خبری: کارگران و اصناف -

سایت نفس در قفس: پیتر روزمن، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی کارگران صنایع غذایی، ‌کشاورزی و خدمات،‌ روز چهارشنبه چهارم مرداد از بازداشت ۲۰ تن از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه انتقاد کرد و به رادیو فردا گفت که این فدراسیون در صورت ادامه بازداشت این کارگران به سازمان بین‌المللی کار شکایت خواهد کرد.

به گزارش سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه و خبرگزاری ایلنا، ۲۰ کارگر شرکت نیشکر هفت تپه ساعت ۹ شب سه‌شنبه از سوی ماموران نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی در منازل خود بازداشت شدند.

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه همچنین خبر داد که پنج کارگر دیگر «با هماهنگی حراست و مدیر شرکت توسط نیروهای اطلاعات و امنیت نیروی انتظامی بازداشت وبه مکان‌های نامعلوم منتقل شده‌اند».

بر اساس این گزارش،‌ از وضعیت کارگران بازداشتی اطلاعی در دست نیست.

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه همچنین با اعلام اینکه «جو به شدت امنیتی بر هفت تپه حاکم شده است» نوشت: «هیات مدیره سندیکا نیز به طور محسوسی از طرف نیروهای امنیتی تحت فشار قرار گرفته‌اند».

کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در هفته های اخیر بارها در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات خود دست به اعتصاب و تجمع زده اند. آنها همچنین در روزهای اخیر چند بار جاده‌هایی را در اطراف این شرکت مسدود کرده‌اند.

کارگران نیشکر هفت تپه خواستار دریافت حقوق اردیبهشت و خرداد سال جاری، حقوق بهمن و اسفند سال ۹۴، هشت ماه بن سال گذشته و پاداش دو سال قبل‌شان هستند.

در این ارتباط، آقای روزمن در گفت‌وگو با رادیو فردا با بیان اینکه این نخستین بار نیست که با کارگران شرکت نیشکر هفت تپه برخورد می‌شود،‌ از حکومت ایران خواست به جای تهدید کردن، «ابتدا دلیل اعتراض کارگران را اعلام کند».

وی گفت: «کارگران اعتراض کرده‌اند زیرا حقوق و مزایای‌شان برای چند ماه پرداخت نشده است و در عین حال، ‌آنان از حق فعالیت سندیکایی محرومند».

دبیرکل فدراسیون بین‌المللی کارگران صنایع غذایی، ‌کشاورزی و خدمات اعلام کرد این فدراسیون در صورت ادامه بازداشت کارگران نیشکر هفت تپه و برخورد امنیتی – قضایی با آنان اقداماتی را انجام خواهد داد.

پیتر روزمن اضافه کرد: «ما مانند سال ۲۰۰۹ میلادی از اقدامات ضد کارگری حکومت ایران به سازمان بین‌المللی کار شکایت می‌کنیم و موارد نقض حقوق کارگران را در سطح جهان اعلام خواهیم کرد».

فدراسیون بین‌المللی کارگران صنایع غذایی، ‌کشاورزی و خدمات همراه با کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری در سال ۲۰۰۹ در نامه مشترکی به سازمان بین‌المللی کار،‌ خواستار مداخله این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد برای آزادی فوری و بدون قید و شرط علی نجاتی، از اعضای هیات مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، شده بودند.

حدود دو هفته پیش از بازداشت‌های اخیر در هفت تپه،‌ فدراسیون بین‌المللی کارگران صنایع مواد غذایی، کشاورزی و خدمات در بیانیه‌ای از اتحادیه‌های عضو خود و نهادهای کارگری در جهان خواسته بود از مطالبات کارگران و بازنشستگان شرکت نیشکر هفت تپه برای پرداخت دستمزدهای معوقه و مزایای‌شان حمایت کنند.

این تشکل بین‌المللی کارگری در عین حال از دو خواسته دیگر کارگران شرکت نیشکر هفت تپه برای به رسمیت شناخته شدن سندیکا و بازگرداندن شرکت نیشکر هفت تپه به بخش دولتی حمایت کرده بود.

پیتر روزمن در مورد این کمپین می‌گوید: کمپین حمایت از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه ادامه دارد تا اعضای فدراسیون بین‌المللی کارگران صنایع غذایی، ‌کشاورزی و خدمات، از تحقق خواسته‌های کارگران هفت تپه اطمینان حاصل کنند. در عین حال، ‌می‌خواهیم به دولت ایران نشان دهیم که هزاران تن از فعالان سندیکایی در جهان وضعیت در هفت تپه را دنبال و از آنان حمایت می‌کنند.

زندانیان