نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

تبریز: خودسوزی یک دستفروش در مقابل ساختمان شهرداری منطقه ۸

19-آوریل-2015

گروه خبری: کارگران و اصناف -

سایت نفس در قفس: یک دستفروش آذربایجانی در کوچه «مجتهدلر» تبریز جلوی درب شهرداری منطقه ۸ اقدام به خودسوزی کرد.

به گزارش اویان نیوز، روز ۲۴فروردین۹۴ پایگاه خبری تحلیلی هم نوا گزارش کرد، یک مرد ۴۳ ساله تبریزی در کوچه مجتهدلر تبریز جلوی درب شهرداری منطقه هشت اقدام به خودسوزی کرد.

این سایت، شغل وی را بر اساس شنیده ها «دستفروش» عنوان کرده و علت خودسوزی وی را «نامعلوم» ذکر کرده بود.

بر اساس این گزارش، در اولین روز این حادثه شهردار منطقه هشت تبریز با اظهار بی اطلاعی در این باره گفته بود: در این منطقه حادثه ای در این خصوص اتفاق نیفتاده است.

همان روز حبیب حسینقلی زاده مسئول روابط عمومی اورژانس آذربایجان شرقی در گفتگو با هم نوا ضمن تایید این خبر گفته بود: امروز [۲۴فروردین۹۴] حوالی ساعت ۱۳:۱۳ دقیقه با اورژانس تماس گرفته شد و ما در کمترین زمان موتور و آمبولانسی را به محل حادثه اعزام کردیم.

به گفته حسینقلی زاده، ماموران اورژانس بعد از انجام اقدامات اولیه او را به بیمارستان سینا منتقل کردند.

چند روز پس از این حادثه، سایت خبری آناج در گزارشی درباره این حادثه نوشت: دستفروش تبریزی زمانی که مامورین اماکن شهرداری یکی از مناطق تبریز اقدام به جمع آوری بساطش کرد، برای بازپسگیری بساطش از شهرداری اقدام کرد و زمانی که شهرداری از پس دادن وسایل امرار و معاش وی خودداری کرد، این شخص این شهرداری را تهدید به خودسوزی در مقابل ساختمان شهرداری کرد.

به نوشته این سایت، این شهروند تبریزی که اشاره ای به هویتش نشده، در اعتراض به جمع آوری بساطش با ریختن بنزین بر روی خود  اقدام به خودسوزی کرد.

بر همین اساس، وی با حدود ۵۰ درصد سوختگی در بخش سی سی یو بیمارستان سینای تبریز بستری است.

روز ۲۳اسفند۹۳ یک جوان خرمشهری به نام «یونس عساکره» در اقدامی مشابه در اعتراض به جمع کردن دکه میوه‌فروشی خود از سوی ماموران شهرداری خرمشهر، خود را در مقابل ساختمان شهرداری آتش زد.

وی پس از چند روز بستری روز ۲فروردین۹۴ در بیمارستان مطهری تهران درگذشت.

پس از این حادثه شهروندان عرب ایران در چندین نوبت دست به اعتراض زدند که به گفته ی العربیه در نتیجه یکی از این اعتراضات یک جوان عرب جان خود را از دست داد.

زندانیان