نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

تلاش وزارت اطلاعات برای جلوگیری از برگزاری مراسم سالگرد شاهرخ زمانی

8-سپتامبر-2016

گروه خبری: کارگران و اصناف -

سایت نفس در قفس: در حالی که پس از یک سال هم‌چنان علت رسمی جان باختن شاهرخ زمانی از سوی مراجع قضایی اعلام نشده است، ماموران وزارت اطلاعات در تلاش هستند تا از برگزاری مراسم سالگرد وی جلوگیری کنند.

بنا به اطلاع «نفس در قفس»، ماموران وزارت اطلاعات طی هفته‌های گذشته با تماس‌های مکرر با فعالین کارگری و مدنی به آن‌ها نسبت به حضورشان در مراسم سالگرد زنده‌یاد شاهرخ زمانی هشدار داده‌اند.

به رغم این تلاش‌ها خانواده‌ی وی موفق شدند مراسمی را روز ۱۱ شهریور ماه در تهران برگزار کنند. در این مراسم اعضای خانواده و تنی چند از دوستان شاهرخ زمانی حضور داشتند و به یاد این فعال کارگری به شعرخوانی نیز پرداخته‌اند.

طبق اعلام خانواده‌ی زمانی، مراسم دیگری نیز روز ۱۹ شهریور ماه بر مزار شاهرخ زمانی در وادی رحمت تبریز برگزار خواهد شد.

ماموران وزارت اطلاعات طی روزهای گذشته با فعالین کارگری  و اجتماعی به خصوص در شهر تبریز تماس گرفته و آن‌ها را از حضور در این مراسم برحذر داشته‌اند.

به گفته‌ی یک منبع مطلع ماموران در این تماس مدعی شده‌اند که احکام ۱۰ نفر از سوی دادستانی «صادر شده» و در صورت حضور آنان در مراسم، این عمل به عنوان «اقدام علیه امنیت ملی» تلقی شده و آنان بازداشت خواهند شد.

شاهرخ زمانی، عضو سندیکای نقاشان و کارگران ساختمان استان البرز و کمیته‌ی پیگیری ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری روز ۲۲ شهریور ماه ۱۳۹۴ به طور ناگهانی در سلول خود در زندان رجایی‌شهر کرج درگذشت.

مسولان زندان علت فوت وی را سکته‌ی مغزی اعلام کردند اما نتیجه‌ی کالبدشکافی پس از گذشت یک سال هنوز اعلام نشده است.

این فعال کارگری در تاریخ هجدهم خردادماه سال ۹۰ توسط نیروهای امنیتی در تبریز بازداشت و در تاریخ بیست و هفتم مهرماه، با تودیع وثیقه دویست میلیون تومانی به صورت موقت از زندان آزاد شد.

شاهرخ زمانی پس از آزادی در دادگاه انقلاب به ۱۱ سال زندان محکوم شد و در دی ماه سال ۱۳۹۰ به همراه دیگر فعال کارگری محمد جراحی برای اجرای محکومیت خود بازداشت شد.

وی در تاریخ ۲۵ مهر ماه ۱۳۹۲ بدون حکم دادگاه از زندان مرکزی تبریز به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد.

برچسب ها:

زندانیان