نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

تهدید کارگران ساختمانی به شکایت از تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری

23-آوریل-2015

گروه خبری: کارگران و اصناف -

سایت نفس در قفس: در جلسه مشترک دبیرکل خانه کارگر و اعضای هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور، سران این صنف تهدید کردند در صورت ادامه خودداری سازمان تامین اجتماعی از بیمه کارگران ساختمانی، از این سازمان در دیوان عدالت اداری شکایت می‌کنند.

به گزارش ایلنا، «علیرضا محجوب» دبیرکل خانه کارگر در این جلسه اشتغال اتباع خارجی در کارهای ساختمانی را مهم‌ترین عامل تهدید معیشت کارگران ساختمانی دانست که به گفته او «این قشر ضعیف جامعه را به نان شب محتاج کرده است.»

این نماینده مجلس در ادامه برخوردار نبودن حدود یک میلیون کارگر ساختمانی از پوشش بیمه تامین اجتماعی را دومین مشکل کارگران این صنف خواند و سپس ابراز امیدواری کرد «در دو سال آینده تمام کارگران ساختمانی بیمه شوند.»

محجوب در عین حال تصریح کرد حل مساله بیمه کارگران ساختمانی نیازمند حضور جدی کارگران این صنف در صحنه تحولات است.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس نهم با انتقاد از سازمان تامین اجتماعی به دلیل حذف گستره کارگران ساختمانی از زیر پوشش بیمه گفت: انجمن‌های صنفی باید با تمام توان از کارگرانی که حقشان پایمال شده است دفاع کنند و از آن سو نگذارند افرادی به نام کارگر ساختمانی با برخورداری از بیمه این قشر زحمتکش حق خوری کنند.

بر اساس این گزارش، «اکبر شوکت» رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور در ابتدای این جلسه گفت: دشمنان بیمه کارگران ساختمانی یک زمان جرات نمی‌کردند دلایل واقعی مخالفت خود با بیمه این قشر زحمتکش را بیان کنند اما الان از نمایندگان مجلس تا بساز و بفروش‌ها و وزارت کشور، وزارت صنعت، وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی با بیمه کارگران ساختمانی مخالف هستند و مدعی‌اند این بیمه ساخت و ساز در ایران را فلج کرده است.

او با اشاره به مخالفت چهار وزارتخانه یاد شده با تصویب افزایش بودجه بیمه کارگران ساختمانی، گفت: این چهار وزیر در حال حاضر رک و پوست کنده می‌گویند‌‌ همان ۱۵درصدی که از محل عوارض صدور پروانه از مالک دریافت می‌شود کفاف بیمه کارگران را می‌دهد. این در حالی است که سازمان تامین اجتماعی قبل از تغییر قانون بیمه کارگران ساختمای که پول به مراتب بیشتری از کارفرمایان دریافت می‌کرد کارگران ساختمانی را بیمه نمی‌کرد چه برسد به الان که پول کمتری هم می‌گیرد.

او تصریح کرد: آنچه که تحت عنوان بیمه کارگران ساختمانی معروف شده است در اصل بیمه نیست بلکه تامین اجتماعی است چرا که از آن‌ها به صورت حداقلی حمایت‌ می‌کند.

شوکت در بخش دیگری از صحبت‌هایش تهدید کرد که اگر سازمان تامین اجتماعی بیمه کارگران ساختمانی را که از ابتدای سال ۹۲ متوقف شده است از سر نگیرد، کارگران ساختمانی از این سازمان در دیوان عدالت اداری شکایت می‌کنند.

او بیان کرد: در حالی که تعداد انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی در ۴ سال گذشته چندین برابر شده است، تمام دستاوردهایی که در این سال‌ها بدست آمده بود یکی یکی از دست می‌روند و راهکار مقابله با ادامه این روند، حضور جدی و جداگانه کارگران ساختمانی در راهپیمایی روز کارگر است.

این فعال کارگری تصریح کرد: کارگران ساختمانی باید از نمایندگان خود در مجلس بخواهند وزیر کشور را بخاطر اجازه کار به اتباع خارجی بازخواست کنند چرا که قانون فقط در کارهایی که با کمبود کارگر روبه‌رو هستند، اجازه کار به اتباع خارجی را می‌دهد. وزارت کشور بابت صدور مجوز کار به اتباع خارجی بیش از ۵۰۰ هزار تومان هزینه دریافت می‌کند و معلوم نیست این هزینه‌ها در کجا خرج می‌شود.

در بخش دیگری از این جلسه، «هادی ساداتی» نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور از سیاست جدید سازمان تامین اجتماعی مبنی بر حذف گسترده کارگران ساختمانی از پوشش بیمه انتقاد کرد.

او در تشریح این سیاست بیان کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای به بهانه تمدید اعتبار کارت‌های مهارت کارگران ساختمانی، کارت‌های آن‌ها را جمع آوری می‌کند و می‌گوید این کارت‌ها باید هوشمند شوند اما سه ماه طول می‌کشد تا کارت‌های هوشمند را در اختیار کارگران ساختمانی قرار دهد. تاسق بار اینجاست که سازمان تامین اجتماعی از این فرصت سه ماهه استفاده می‌کند و کارگران ساختمانی بیمه شده را از لیست بیمه خط می‌زند. از طرفی سازمان فنی و حرفه‌ای در این بازه زمانی سه ماهه هیچ برگه‌ای به تامین اجتماعی نمی‌دهد تا این کارگران از لیست بیمه خط نخورند.

او در ادامه نسبت به حجم بالای تخلف در سازمان تامین اجتماعی و سوء استفاده گسترده از بیمه کارگران ساختمانی هشدار داد.

ساداتی در پایان با انتقاد از همکاری نکردن سازمان تامین اجتماعی با انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی در شهرستان‌ها گفت: سازمان تامین اجتماعی در شهرستان‌ها به بهانه تخلف یک انجمن، اجازه بازرسی از کارگران ساختمانی بیمه شده را به انجمن‌ها نمی‌دهد که این موضوع به افزایش تخلفات دامن زده است.

 

زندانیان