نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

دو غیرنظامی دیگر در مناطق مرزی کشته و زخمی شدند

8-آگوست-2017

گروه خبری: کارگران و اصناف -

سایت نفس در قفس: یک کولبر در ثلاث‌باباجانی از توابع کرمانشاه در اثر سقوط از بلندی دچار جراحت شد و در اثر شلیک مستقیم نیروهای هنگ مرزی هم یک کاسبکار، جان خود را از دست داد.

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، روز دوشنبه ۱۶ مردادماه سال ۱۳۹۶ خورشیدی، یک کولبر به نام «فرید محمدزاده» درپی شلیک مستقیم نیروهای نظامی حکومت ایران در نزدیکی مرز «شیخ‌صله» از توابع شهرستان ثلاث‌باباجانی در اثر گریز از تعقیب و گشودن آتش از سوی نیروهای هنگ مرزی، از ارتفاع سقوط کرده و از ناحیه‌ی پشت و گردن به شدت دچار جراحت شد.

وی بعد از حادثه، به بیمارستانی در کرمانشاه منتقل شده است و هم‌اکنون تحت مراقبت پزشکی قرار دارد.

در خبری دیگر در روز ۱۶ مرداد، یک کاسبکار (تاجر خرده پا منطقه مرزی) به نام «محمدباقر قیطولی» از اهالی شهرستان پاوه که ساکن ثلاث‌باباجانی می‌باشد، در نزدیکی روستای کانی‌دانیال از سوی نیروهای هنگ مرزی مورد هدف شلیک مستقیم قرار گرفته و پس از انتقال به مراکز درمانی جوانرود جان خود را از دست داد.

گفته شده است که در هر دو مورد، این افراد به ظن حمل کالای قاچاق توسط نیروهای هنگ مرزی مورد هجوم قرار گرفته‌اند.

شلیک به این افراد بدون اخطار قبلی در حالی صورت گرفته است که مطابق مواد ۳ و ۱۵ قانون نحوه‌ی اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز مصوب تشخیص مصلحت نظام بعد از توقیف وسیله‌ی نقلیه، حامل به پرداخت جریمه‌ای معادل دو برابر قیمت کالا محکوم می‌شود و چنانچه ظرف دو ماه از تاریخ صدور حکم جریمه پرداخت نشود از محل فروش وسیله‌ی نقلیه برداشت خواهد شد. اما در قوانین مربوط به قاچاق کالا، به شلیک به افراد از سوی نیروهای انتظامی اشاره نشده است.

زندانیان