نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

شلیک هوایی در سومین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه

6-ژوئن-2017

گروه خبری: کارگران و اصناف -

سایت نفس در قفس: سه‌شنبه ۱۶خرداد، بیش از ۱۰۰۰ کارگر شاغل ،بازنشسته، و نی‌بُر نیشکر هفت‌تپه سومین روز اعتصاب خود را پشت سرگذاشتند. تلاش یکی از افراد نیروی انتظامی برای ایجاد تنش و سپس اقدام به تیراندازی هوایی نتوانست مانع از ادامه تجمع کارگران و خانواده‌هایشان شود.

به گزارش رادیو زمانه، امروز زمانی که کارگران اعتصابی به همراه خانواده‌هایشان وارد محوطه کارخانه شدند، یکی از پرسنل ثابت نیروی انتظامی کارگران اعتصابی را به باد ناسزا گرفت. این امر خشم کارگران را برانگیخت و کارگران او را کتک زدند.

مامور انتظامی نیز در واکنش اقدام به شلیک هوایی کرد. او با دخالت همکارانش آرام شد.

کارگران شاغل، بازنشسته، و نی‌بُر نیشکر هفت‌تپه از روز یکشنبه دست به اعتصاب زده‌اند. آن‌ها که دستمزد ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال جاری و پاداش‌ سال‌های ۹۴ و ۹۵ را دریافت نکرده‌اند، خواستار پرداخت حقوق معوقه خود هستند. عدم پرداخت حق بیمه آنان به سازمان تامین اجتماعی نیز سبب شده این سازمان از تمدید دفترچه بیمه کارگران خودداری کند.

کارگران روز دوشنبه در دومین روز اعتصاب خود پس از آن که سیامک نصیری قائم مقام شرکت در جمع آنان حاضر شد و با فحاشی و تهدید به اخراج از آن‌ها خواست به سر کار خود بازگردند، او را هو کردند. کارگران سپس از کارخانه خارج شدند و  جاده بین المللی اهواز – اندیمشک را بستند.

در پی خصوصی شدن این کارخانه، کارفرما اقدام به استفاده از نیروی انتظامی بصورت کادر ثابت کرده و به گفته کارگران، مدیر عامل کارخانه حتی در مواقع عادی به همراه اسکورت در محوطه حرکت می‌کند.

کارگران به فضای به گفته آنان پادگانی و امنیتی که در کارخانه ایجاد شده معترضند و می‌گویند درپی هر اعتراض مسالمت‌آمیز نیز نیروهای انتظامی به ایجاد رعب و وحشت در میان کارگران می‌پردازند.

مشکلات پرسنل هفت‌تپه و بازنشستگان این شرکت پس از خصوصی سازی تشدید شده است. کارگران خواهان دریافت مطالبات معوقه خود و برطرف شدن فضای امنیتی‌اند و بخش خصوصی را در اداره شرکت ناکارآمد می‌دانند.

کارگران اعلام کردند تا رسیدن به خواست‌های خود به اعتصاب و اعتراض ادامه خواهند داد.

زندانیان