نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

شکایت کارفرمای کارگران شلاق‌خورده آق دره از خبرگزاری ایلنا

28-دسامبر-2016

گروه خبری: کارگران و اصناف -

سایت نفس در قفس: شرکت پویا زرکان پیمانکار بهره‌برداری از معدن طلای آق دره از خبرگزاری کار ایران “ایلنا”، بابت انعکاس اخبار کارگران این واحد معدنی به دادسرای فرهنگ و رسانه شکایت کرد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، پس از تصویب طرح تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از پرونده نحوه برخورد با کارگران معدن طلای آق دره در منطقه تکاب استان آذربایجان غربی، خبرنگار ایلنا در گزارشی وضعیت کارگران شلاق خورده این معدن را مرور  کرد.

این گزارش که چندان باب میل مدیران شرکت پویازرکان در مقام کارفرمای معدن آق دره نبوده است، باعث شده که با وجود انتشار توضیحات رسمی مدیر عامل این شرکت، در روزهای اخیر شکایتی تحت عنوان نشر اکاذیب از خبرگزاری ایلنا در داسرا فرهنگ و رسانه مطرح شود.

اوایل خرداد ماه سال جاری بود که خبر شلاق خوردن کارگران آق‌دره رسانه ای شد. در واپسین روزهای اردیبهشت ماه سال جاری، ۱۷ نفر از کارگران معدن طلای آق دره شهرستان تکاب که با شکایت کارفرما دادگاهی شده‌بودند، ضربات شلاق را تحمل کردند.

این خبرگزاری چندی پیش گزارش داده بود؛ حالا چند ماه از صدور و اجرای این حکم گذشته‌است و علیرغم همه حساسیت های رسانه‌ای و اعتراض‌های جمعی و فردی کارگران و فعالان، این کارگران شلاق‌خورده همچنان بلاتکلیفند. قرار بود به سر کار برگردند که هنوز بیکارند، قرار بود مدیرکل اداره کار آذربایجان شرقی معزول شود که نشد. قرار بود از این کارگران هتک حرمت شده، دلجویی و استمالت شود که آن هم امیدی خوشبینانه بود که هرگز به سرانجام نرسید.

زندانیان