نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

علاوه بر حقوق های معوقه، معدن کاران بعنوان کتابدار و آرایشگر بیمه شده بودند

11-می-2017

گروه خبری: کارگران و اصناف -

سایت نفس در قفس: نماینده مردم آزادشهر در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سئوال که “طبق اظهارات بازماندگان حادثه انفجار معدن، علاوه بر حقوق های معوقه، بیمه آنها تحت عنوان آرایشگری و کتابداری رد می شده است” گفت: بله متاسفانه همین طور است.

«علیرضا ابراهیمی» در گفتگو با جام جم آنلاین در پاسخ به این سوال که تاکنون برای پیگیری حادثه دلخراش معدن زمستان یورت مجلس چه اقداماتی صورت داده است، افزود: روز گذشته نماینده وزارت صنعت و معدن در کمیسیون صنایع مجلس حضور داشت که بنده مشکلات را به ایشان اطلاع رسانی کردم و آنها هم قول مساعدت به ما دادند.

نماینده مردم رامیان و آزاد شهر از رایزنی های امروز خود در مجلس با اعضای کمیسیون صنایع و معادن خبر داد و گفت: اسناد و مدارک مربوط با کارگران معدن از وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی جهت بررسی خواسته شده و ما با مطالعه این اسناد پیگیر موضوع خواهیم بود.

ابراهیمی در خصوص اینکه طبق اظهارات بازماندگان حادثه انفجار معدن، علاوه بر حقوق های معوقه، بیمه آنها تحت عنوان آرایشگری و کتابداری رد می شده است گفت: بله متاسفانه همین طور است. این موضوعات در حال تحقیق و تفحص بوده و تا مشخص شدن خاطیان و مقصران این حادثه بنده کوتاه نمی آیم.

وی ادامه داد: دستگاه قضایی کشور هم منتظر اعلام نتایج نهایی تحقیق از حادثه معدن زمستان یورت آزاد شهر است و قطعا دستگاه های اهمال گر در وظایف نظیر وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی را تحت پیگرد قانونی قرار خواهیم داد. در صورت لزوم استیضاح وزیر کار هم دور از انتظار نخواهد بود.

ابراهیمی در پاسخ به این سوال که کمیته تحقیق و تفحص تا کنون به لحاظ ایمنی و منشا انفجار معدن به چه نتایجی دست یافته، خاطر نشان کرد: متاسفانه معدن فاقد ابزار و وسایل ایمنی لازم همچون دستگاه هوا ساز- گاز سنج و خود نجات(نوعی کپسول اکسیژن) بوده و اگر این ادوات در تونل ۱۸۰۰ متری از سطح زمین مستقر بود، دیگر نشت گاز نمی‌توانست منشا انفجار و خطر بشمار آید.

وی با نگاهی فنی به موضوع کار در معدن پرداخت و اضافه کرد: طبق استانداردها باید هر ۲۰۰ متر یک دستگاه تهویه هوا در معدن نصب می شد که خب ما چنین چیزی را مشاهده نکردیم. بعلاوه اینکه دستگاه های خود سنج موجود قدیمی بوده و برای مدت زمان ۴۰ دقیقه نجات مصدومان بکار می آمده، در حالی که استاندارد موجود از زمان ۲ تا ۳ ساعته برای خود نجاتها حکایت دارد.

زندانیان