نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

فراخوان عفو بین‌الملل به تحقیقات مستقل و بی‌طرفانه در مورد جان باختن شاهرخ زمانی در زندان

26-سپتامبر-2015

گروه خبری: کارگران و اصناف -

نفس در قفس: سازمان عفو بین‌الملل به تحقیقات مستقل و بی‌طرفانه در مورد جان باختن زنده‌یاد شاهرخ زمانی در زندان رجایی‌شهر کرج فراخوان داد.

به گزارش «نفس در قفس»، این سازمان حقوق بشری در بیانیه‌ای که روز ۳ مهر ماه جاری منتشر کرد تاکید کرده است که شاهرخ زمانی فعال کارگری به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز خود به ۱۱ سال زندان محکوم شده و در زندان رجایی‌شهر کرج محبوس بود.

این سازمان هم‌چنین به بررسی تاثیر شرایط نامناسب زندان و عدم دسترسی به خدمات درمانی بر مرگ این زندانی سیاسی فراخوان داده است.

طبق این بیانیه، این سازمان حقوق بشری در مقامات ایرانی خواسته است تا در مورد شرایط غیرانسانی زندان‌های ایران اقدامات لازم را انجام داده و دسترسی زندانیان به خدمات درمانی را تضمین کنند.

جسم بی‌جان شاهرخ زمانی روز ۲۲ شهریور ماه ۱۳۹۴ توسط هم‌بندی‌هایش در زندان رجایی‌شهر کرج پیدا شد. پزشکان درمان‌گاه زندان پس از یک معاینه‌ی کوتاه اعلام کردند که دلیل مرگ وی سکته‌ی مغزی بوده است. خانواده‌ی شاهرخ زمانی درخواست کالبدشکافی داشتند که روز بعد و پیش از دفن او در شهر تبریز انجام شد.

نتیجه‌ی این کالبدشکافی حدود یک ماه بعد مشخص خواهد شد.

عفو بین‌الملل اعلام کرده است که شاهرخ زمانی تا زمان فوت در وضعیت جسمی خوبی به سر برده اما در مهر ماه ۱۳۹۳ به دلیل بی‌هوشی‌های لحظه‌ای در نوبت انجام آزمایش ام.آر.آی بود.

شاهرخ زمانی، ۵۱ ساله در ۱۸ خرداد ماه ۱۳۹۱ در شهر تبریز بازداشت و به مدت ۳۲ روز را در اعتراض به بازداشت خود در اعتصاب غذا به سر برد.

وی در فروردین ۱۳۹۴ نیز مجددا دست به یک اعتصاب غذای طولانی مدت زده بود.

عفو بین‌الملل اعلام کرده است که مقامات ایران برای مختل کردن ارتباط زندانیان بند سیاسی زندان رجایی‌شهر کرج با خانواده‌هایشان دستگاه‌های پخش پارازیت در این بند نصب کرده‌اند. بسیاری از زندانیان از جمله شاهرخ زمانی بارها از سردرد و سرگیجه‌ی ناشی از امواج پارازیت شکایت کرده بودند.

زندانیان