نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

لابی بساز و بفروش‌ها در مجلس مانع بیمه کارگران ساختمانی شد

30-سپتامبر-2014

گروه خبری: کارگران و اصناف -

سایت نفس در قفس: رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور گفت: بیمه کارگران ساختمانی طبق روال سالهای گذشته خوب پیش می‌رفت اما متاسفانه با فشار و لابی بساز و بفروشها؛ امسال حتی یک سهمیه بیمه کارگران ساختمانی در کل کشور اضافه نشده است.

به گزارش ایلنا، «اکبر شوکت» عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی شب گذشته در مراسم انتخابات هیات مدیره انجمن صنفی سنگ کاران و کاشی کاران استان قم که با حضور بیش از ۵۰۰ استادکار و کارگر در مسجد امام حسین قم برگزار شد، گفت: بر طبق روال سالهای گذشته سه درصد سهم بیمه کارگران ساختمانی از سوی دولت، ‌هفت درصد از سوی خود کارگران و بیست درصد از طریق کارفرما که روی پروانه‌های ساختمانی می‌آمد پرداخت می‌شد؛ آقایان چون در ۸۰ سال گذشته حق بیمه کارگران ساختمانی را نداده بودند زورشان می‌آمد که این حق بیمه را پرداخت کنند؛ از این رو مردم فقیر و پایین دست جامعه را بهانه کردند که مثلا فلان خانواده فقیر اگر قرار است خانه‌ای برای خود بسازد نباید حق بیمه کارگران ساختمانی را پرداخت کند در حالی که این حرف بهانه‌ای برای فرار بساز و بفروش‌ها از پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی در پروژه‌های سنگین بود؛ بر همین اساس از ابتدای سال ۹۳ تاکنون حتی یک سهمیه بیمه به کارگران ساختمانی تعلق نگرفت و امسال نیز هر چه بیمه می‌کنیم مربوط به سهمیه سالهای قبل است.

وی لیست بیمه شده‌های کارگران ساختمانی را در کل کشور ۸۰۰ هزار نفر اعلام کرد وگفت: شخص آقای محجوب به عنوان رئیس فراکسیون کارگری مجلس، ‌آقای مصری و دیگر اعضای فراکسیون کارگری مجلس از بیمه کارگران ساختمانی حمایت می‌کنند اما حمایت چند نماینده به تنهایی کافی نیست. متاسفانه یک سری از نماینده‌ها نه تنها از بیمه کارگران ساختمانی حمایت نمی‌کنند بلکه در برابر آن قرار دارند و جالب این است که مدعی‌اند به خاطر افراد ضعیف و اقشار پایین دست جامعه این کار‌ها را می‌کنند.

۶۰درصد بیمه‌شدگان با حداقل حقوق بازنشسته می‌شوند
این فعال حقوق صنفی کارگران ساختمانی در بخش دیگری از سخنانش با اعلام اینکه در حال حاضر ۶۰ درصد بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی با حداقل حقوق بازنشسته می‌شوند، از اجرای طرح جدیدی برای افزایش پرداختی کارگران ساختمانی به بیمه و به تبع افزایش مستمری‌ها خبر داد.

شوکت خواستار حضور پر رنگ کارگران در تشکل‌ها و جلسات کارگری شد و گفت: مشارکت کارگران در تشکل‌های صنفی باعث آن خواهد شد تا ما بتوانیم حقوق آنان را باقدرت و قوت بیشتری مطالبه کنیم.

وی به موضوع بیمه کارگران ساختمانی اشاره کرد و گفت: سال گذشته حق بیمه هر کارگر ساختمانی ماهیانه ۳۴ هزار تومان بود که بنابر آن این رقم امسال به ۴۳ هزار تومان افزایش پیدا کرد اما با پیگیری‌هایی که داشتیم قرار شد از این پس تمامی کارگران «حداقل حق بیمه» را پرداخت نکنند.

دبیر خانه کارگر قم در این باره توضیح داد: قرار است از این پس کارگرانی که گواهینامه درجه سه «فنی و حرفه‌ای» را دارند پرداختی حق بیمه‌شان به بیست درصد بیشتر از حداقل حقوق افزایش یابد و همینطور کارگرانی که مدرک درجه دو فنی و حرفه‌ای دارند سی درصد و کارگرانی که مدرک درجه یک فنی و حرفه‌ای را اخذ کرده‌اند ۴۰ درصد بیشتر از حداقل حقوق را به عنوان حق بیمه پرداخت کنند.

۵۰درصد حوادث کار مربوط به کارگران ساختمانی است
وی در ادامه سخنان خود بابیان اینکه در حال حاضر ۵۰ درصد حوادث کار کشور مربوط به کارگران ساختمانی است گفت: با رایزنی‌های انجام شده قرار است قم به عنوان پایلوت و شروع کننده کلاسهای آموزش ایمنی برای کارگران ساختمانی باشد و امیدواریم کارگران از این کلاس‌ها استقبال کنند.

شوکت اضافه کرد: بعد از شروع به کار این کلاس‌ها نسبت به پلمپ کردن کارگاههای که موارد ایمنی را رعایت نکرده و باعث مرگ و میر و حادثه برای کارگران می‌شوند اقدام خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه تاکنون سیزده هزار و ۵۰۰ نفر کارگر ساختمانی در استان قم تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته‌اند گفت: در سالهای اول و دوم ثبت نام برای بیمه کارگران ساختمانی بسیاری از افرادی که شغل اصلیشان کارگر ساختمانی نبود برای استفاده از مزایای این بیمه نسبت به ثبت نام اقدام کردند اما در حال حاضر با بررسی‌های دقیق به تدریج بیمه آن‌ها را قطع کرده‌ایم و به جای آن‌ها کارگران ساختمانی واقعی را تحت پوشش این بیمه قرار می‌دهیم.

شوکت در پایان سخنان خود به فعالیتهای خانه کارگر اشاره کرد وگفت: در حال حاضر هزار و احد اقامتی از طرف خانه کارگر در سراسر کشور وجود دارد که اعضای این نهاد صنفی با ۸۰ درصد تخفیف می‌تواند از آن هتل آپارتمان‌ها استفاده کند.

زندانیان