نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

ممانعت از آزادی هاشم خواستار و بازداشت مجدد وی به جرم تشویش اذهان عمومی

27-جولای-2011

گروه خبری: کارگران و اصناف -

سایت نفس در قفس: در حالیکه روز سه شنبه هاشم خواستار رییس کانون صنفی معلمان مشهد حکم دو سال زندان خود را سپری کرد و قرار بود آزاد شود اما دوباره به اتهام تشویش اذهان عمومی از آزادی وی ممانعت بعمل آمد.

 

صدیقه مالکی همسر هاشم خواستار با اشاره به اینکه حکم دو سال زندان آقای خواستار امروز به پایان رسیده است، می گوید: “امروز طبق کامپیوتر زندان روز آزادی همسرم بود و در زندان هم به ایشان اعلام کرده اند که وسایلت را جمع کن، آزاد هستی. بعد ایشان را از آنجا به دادگاه انقلاب بردند. ما و همکاران ایشان در زندان منتظر بودیم اما متاسفانه ایشان نیامدند و بعد از انتظار زیاد ساعت یک به دادگاه انقلاب تلفن زدم و از بازپرس شعبه ۹۰۳ جریان را پرسیدم که ایشان گفتند در جریان نیستند و بعد از پرس و جو، گفتند آقای خواستار را به اتهام “تشویش اذهان عمومی” بازداشت کرده اند. من هم گفتم چه تشویش اذهان عمومی، همسر من که در زندان بوده است؟! بعد هر چقدر تماس گرفتم دیگر کسی پاسخگو نبود.”

 

این معلم بازنشسته که دو سال را در شرایط بسیار نامناسبی در زندان وکیل آباد مشهد گذرانده است در بهمن ماه برای عمل جراحی در بیمارستان بستری شد. با این حال وی کمتر از ۲۴ ساعت پس از عمل جراحی و به رغم دستور پزشک برای مراقب‌های پزشکی و بهره‌مندی از مرخصی استعلاجی، مستقیما از بیمارستان امام رضا به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد.

 

همسر وی با تاسف از وضعیت پیش آمده در ادامه به خبرنگار جرس می گوید: “الان من در بی خبری کامل بسر می برم نمی دانم ایشان الان در کجا هستند؟ در دادگاه انقلاب؟ در اطلاعات؟ در زندان؟ هیچ کسی هم پاسخی نمی دهد و اطلاعات هم می گوید با شما تماس می گیریم. خواستار بعد از عمل جراحی که کرده بود حالش خوب نشده است اما در آخرین ملاقاتی که با او داشتم گفت آزاد می شوم و بیرون از زندان دکتر می روم و می آیم در محیط خانواده و حالم خوب می شود. اما الان با این وضعیت من بشدت نگران حال ایشان هستم. البته ما امیدواریم که آقای خواستار را آزاد کنند و به خانه برگردند اما اگر تا فردا خبری از آزادی ایشان نشد به دادگاه انقلاب مراجعه می کنم تا ببینم قضیه چیست؟ در این دو سال حتی یکروز هم به همسرم مرخصی ندادند. امروز همه دوستان و بچه ها دسته گل خریده بودند اما متاسفانه دسته گلها در آفتاب خشکید و خواستار آزاد نشد!”

 

همسر این معلم زندانی با اشاره به فشارهایی که بر خانواده های زندانی سیاسی می آورند، افزود: “این شنبه که قرار ملاقات بود نتوانستم با ایشان ملاقات کنم. علتش هم این بود که خانمهایی که ما را بازرسی می کردند شروع به بدرفتاری کردند و ماموران ما را به حفاظت اطلاعات بردند. در آنجا گفتم که ببینید چقدر به خانواده های زندانیان سیاسی توهین می کنند و شما هیچ کاری نمی کنید! که جواب دادند اینها می گویند شما بدرفتاری کردید. من هم گفتم دوربین های آنجا همه را ضبط کرده فیلم آن را نگاه کنید تا ببینید چگونه با ما رفتار می کنند؟ که بعد هم گفتند دوربین ها کار نمی کرده! ونگذاشتند من با نوه ام که آمده بود پدربزرگش را ببیند با خواستارملاقات کنیم.”

 

خانم خواستار در پایان خطاب به مسئولین کشور می گوید: “امیدوارم مسئولین به راه راست بیایند و تا این حد خانواده های مظلوم مردم را آزار و اذیت نکنند. همسرم با این سنش دو سال را با تمام مشکلات جسمانی در زندان گذراند و امروز که روز آزادی اش بود مانع از آن شدند. اگر مسئولین کمی درایت داشتند نمی گذاشتند این اتفاق بیافتد الان از سراسر ایران زنگ می زنند و می خواهند با خواستار صحبت کنند که من مجبورم ماجرا را تعریف کنم. اگر می گذاشتند خواستار آزاد شود این مسائل پیش نمی آمد. اما همه الان نگران هستند. حتی این را بگویم که ما معمولا مسافری که از سفر می آید برایش گوسفند قربانی می کنیم به همین خاطر یک قصابی را با گوسفند در خانه آوردیم. اما ماموران این قصاب را دستگیر کردند و تا غروب ایشان را نگه داشته بودند و غروب وی را آزاد کردند اما موبایلش را همچنان نگه داشته اند. هنوز علت آن را نمی دانم؟ آیا این اقدامات عاقلانه است؟ چه بگویم جز اینکه گلها خشکیده شد، قصاب دزدیده شد اما خواستار آزاد نشد!”

 

گفتنی است، هاشم خواستار، مهندس کشاورزی، معلم بازنشسته و رئیس کانون صنفی معلمان مشهد که در هنرستان کشاورزی تدریس می کرد، در تاریخ ۲۵ شهریور ۸۸ در پارک ملت مشهد، در حال پیاده روی دستگیر و به زندان وکیل آباد مشهد، منتقل و در دادگاه بدوی به شش سال حبس، محکوم شد. حکم او در دادگاه تجدید نظر به دوسال زندان تعزیری کاهش یافت. او تا به حال سه نامه به رییس قوه قضاییه در خصوص وضعیت نامناسب و غیر انسانی و اعدام های پنهانی زندان وکیل آباد مشهد نوشته است

برچسب ها:

زندانیان