نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

نمایندگان کارگران نوشابه «خوشگوار» اخراج شدند

28-اکتبر-2014

گروه خبری: کارگران و اصناف -

سایت نفس در قفس: دو تن از نمایندگان کارگران شاغل در انبارهای محصولات شرکت توزیع نوشابه «خوشگوار» در تهران اخراج شدند.

به گزارش ایلنا، تا کنون آقایان «حسن سلیمی» و «محمد لایقی» که با انتخاب کارگران به عنوان رئیس و نایب رئیس شورای اسلامی کار این واحد بودند اخراج شده‌اند. در همین رابطه حسن سلیمی در خصوص چگونگی اخراج خود و دیگر همکارش به ایلنا گفت: کارفرمای شرکت توزیع نوشابه خوشگوار از ۲۳ شهریور ماه سال جاری به مدت یک هفته از ورود ما به محل کار جلوگیری کرده بود.

وی ادامه داد: از آنجا اعتبار قرارداد اعضای شورای اسلامی کار نیز مانند سایر کارگران بصورت موقت در فواصل زمانی سه ماهه منعقد شده بود، کارفرما از تمدید قراردادکار ما خودداری کرد و در نتیجه من و آقای لایقی به بهانه اتمام مهلت قرارداد اخراج شدیم. به گفته این فعال حقوق صنفی کارگران خوشگوار، تصمیم مدیریت برای تمدید نکردن قرارداد کار با وجود ماهیت مستمر بودن شغل، در حالی اتخاذ شده که طبق حکم اداره کار استان تهران اعتبار نامه شورایی آن‌ها تا آذرماه سال ۹۴ معتبر است.

نماینده اخراجی کارگران انبار محصولات خوشگوار در تهران همچنین از تایید احکام اخراج خود و همکارش در هیات تشخیص اداره کار اسلامشهر خبر داد و افزود: این هیات بدون توجه به تبصره دوم ماده هفت قانون کار، تنها به استناد خاتمه یافتن مدت قرارداد کار با درخواست بازگشت به کار ما موافقت نکرده‌ است.همچنین محمد لایقی دیگر عضو اخراجی شورای اسلامی کار خوشگوار در تشریح علت این اخراج به ایلنا گفت: ما به دلیل پیگیری کردن خواسته‌های همکارنمان اخراج شدیم.

نماینده اخراجی کارگران خوشگوار تهران یادآور شد: در تاریخ ۲۲ شهریور ماه تعدادی از کارگران در اعتراض به غیر منصفانه بودن شرایط کارشان برای چند ساعت دست از کار کشیده و در محوطه کارگاه تجمع کردند. این کارگر اخراجی ادامه داد: در ‌‌‌نهایت توافق شد تا با تشکیل جلسه مشترک اعضای شورای اسلامی کار با کارفرما، تجمع اعتراضی تشکیل شده خاتمه یابد اما در عمل نه تنها مدیریت در هیچ جلسه‌ای حاضر نشد بلکه از روز بعد نیز دستور داد تا از ما به داخل کارخانه جلوگیری شود.

لایقی افزود: از قرار معلوم به دستور کارفرما، واحد اداری کارگاه روزهای باقیمانده از مدت قرارداد کار را که با اخراج من و آقای سلیمی همزمان شده است را مرخصی با حقوق ثبت کرده است.

حرف نمایندگان اخراجی، خواسته همه کارگران بود

در همین رابطه یکی از کارگران کارخانه خوشگوار که نخواست نامش منتشر شود، به ایلنا گفت: آقایان سلیمی و لایقی تنها به جرم پی‌گیری حقوق صنفی کارگران شغلشان را از دست داده‌اند.

این کارگر خوشگوار تهران بابیان اینکه نزدیک به هزار کارگر در چهار انبار و دفتر فروش کارخانه نوشابه سازی خوشگوار در تهران مشغول به کار هستند، افزود: شرایط کار در واحد تولیدی بسیار غیر منصفانه است و کارگران بار‌ها اعتراض خود را به شیوه‌های مختلفی نشان داده‌اند.
به گفته این کارگر، اجباری بودن کار در روزهای تعطیل، عدم پرداخت اضافه کاری به کارگران توزیع کننده، توزیع نوشیدنی‌های تاریخ مصرف گذشته در میان کارگران به همراه وعده‌های غذایی و یا در قالب کمک‌های کالایی عرفی رایج در کارخانه از جمله مسائلی بود که کارگران این واحد تولیدی نسبت به استمرار آن معترض بودند.

وی بابیان اینکه کارگران باربر در داخل کارگاه ناچارند تا پاسی از شب به جابجایی محصولات مشغول باشند، افزود: بسیاری از این کارگران به دلیل شب‌کاری و دوری مسافت با تاخیر در محل کار حاضر می‌شوند اما کارفرما بدون توجه به شرایط کار، برای آن‌ها غیبت و تاخیر ورود ثبت می‌کند.
این کارگر خوشگوار همچنین در مورد شرایط کار کارگران توزیع کننده گفت: کارفرما از یکسو نیم درصد از ارزش ریالی سفارش تحویلی را بابت پورسانت به کارگر توزیع کننده تحویل می‌دهد و چنانچه مشتری هزینه سفارش خود را نقدی پراخت کند نیز معادل نیم درصد دیگر به توزیع کننده پاداش می‌دهد اما از سوی دیگر چنانچه خریداری هزینه سفارش خود را به موقع پرداخت نکند، کافرما خسارت‌های ناشی از اصل و فرع دیرکرد طلب خود را از حقوق ماهانه کارگر توزیع کننده کسر می‌کند.

به گفته این کارگر، پس از اخراج رئیس و نایب رئیس شورای اسلامی کار انبار و دفتر فروش نوشابه خوشگوار در تهران، جمعی از کارگران این واحد تولیدی در نامه‌ای به کارفرما یاداور شدند که صحبت نمایندگان اخراجی خواسته همه آنهاست.

مدیریت با نمایندگان صنفی همکاری نداشت

همچنین «فتح‌الـله عیسوند»، مسئول کانون شوراهای اسلامی کار محور جنوب غرب تهران در رابطه با اخراج دو نماینده کارگری به ایلنا گفت: کارفرمای این واحد خدماتی از موقت بودن رابطه استخدامی اعضای شورای اسلامی کار برای اخراج آن‌ها استفاده کرد.
وی افزود: کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار کارخانه‌های محور جنوب غرب تهران از مدتی قبل در جریان عدم همکاری مدیریت با شورای اسلامی شرکت خوشگوار بود و در همین رابطه چندین بار خواست تا جلسات سازش تشکیل شود اما هر بار مدیریت خوشگوار با امروز و فردا کردن مانع از تشکیل جلسه شد.

عیسوند می‌گوید به احتمال قوی کارفرمای این واحد تولیدی تحت مشاوره برخی افراد مطلع به حوزه روابط کار، با اتخاذ سیاست امروز و فردا کردن، از مدتی قبل در انتظار فرارسیدن زمان اتمام قرارداد کار رئیس و نائیب رئیس شورای اسلامی کار برای اخراجشان بوده است.
او افزود: براساس اطلاعات بدست آمده مدیریت نه تنها تاکنون از در اختیار گذاشتن مکان اداری برای فعالیت شورای اسلامی کار خودداری کرده است بلکه حتی در روزهای تعلیق رئیس و نایب رئیس اخراجی نیز برخلاف قانون، مهر شورای اسلامی کار را در اختیار داشته است.

این مقام کارگری افزود: به نظر می‌رسد که کارفرمای خوشگوار تهران از ابتدا درصدد سازش و تفاهم نبوده چرا که حتی اگر این کارگران متخلف هم بودند بازهم می‌توانست از طریق طرح دعوی در هیات موضوع ماده ۲۲ به تخلفات آن‌ها رسیدگی کند.
وی افزود: با اتفاقی که برای رئیس و نائیب رئیس شورای اسلامی کار خوشگوار افتاده است، این نهاد صنفی به دلیل از اکثریت افتادن اعضایش منحل تلقی شده و باید هرچه سریع‌تر انتخابات جدید توسط اداره کار برگزار شود.

برچسب ها:

زندانیان