نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری خواستار آزادی فوری رضا شهابی شد

20-آگوست-2017

گروه خبری: کارگران و اصناف -

سایت نفس در قفس: شارون بارو، دبیر کل کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری، در نامه ای خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط رضا شهابی،‌ عضو زندانی هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه،‌ شد. آقای شهابی در حال حاضر ۱۲ روز است که در اعتصاب غذا به سر می برد.

به گزارش رادیو فردا، خانم بارو با اشاره به آنچه «شکنجه» و «درمان نامناسب» رضا شهابی در زندان طی سال های اخیر نامید، افزود که این فعال کارگری از مرخصی پزشکی برخوردار بود. با این همه،‌درخواست او برای تمدید مرخصی پزشکی اش از سوی دادستانی تهران رد شد.

بر اساس این نامه که به حسن روحانی،‌ رئیس جمهوری ایران، نوشته شده، آمده است که رضا شهابی وادار به بازگشت به زندان رجایی شهر کرج شد و در آنجا متوجه شد که مدت زمانی در مرخصی پزشکی به سر برده بوده،‌ غیبت محسوب شده است و باید ۹۶۸ روز دیگر در زندان بماند.

این در حالیست که به گفته بیانیه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه،‌ «ادعای دادستانی مبنی بر پنج ماه غیبت از محکومیت حبس شش‌ ساله شهابی» در حالی است که او پس از مراجعه به زندان «نامه آزادی و اتمام محکومیت شش ساله خود را که به تاریخ ۱۸ شهریور سال ۹۴ بوده در پرونده زندان» دیده بود.

دبیر کل کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری در نامه خود همچنین نوشت که آقای شهابی در واکنش به این موضوع به اعتصاب غذایی که در اعتراض به «شرایط غیرانسانی» در زندان رجایی شهر آغاز شده بود، پیوست.

شارون بارو در نامه خود اشاره کرد که زندانی کردن رضا شهابی در تناقض با تعهدات بین المللی ایران است، نوشت: بازداشت فعالان کارگری به دلیل فعالیت های شان در دفاع از حقوق بنیادین کارگران، نقض جدی آزادی های مدنی در کل،‌و حقوق اتحادیه ای به طور مشخص محسوب می شود.

در این نامه همچنین گفته شده است که کمیته آزادی تشکلات سازمان بین المللی کار، آی ال او، در تابستان سال جاری از دولت ایران خواسته بود تا مجازات زندان علیه رضا شهابی را لغو کند و خواستار آن شده بود که او نباید بیش از این در زندان باشد. به علاوه، ‌این کمیته خواستار تحقیق مستقل در مورد درمان نامناسب این فعال کارگری در زندان شده بود.

دبیرکل کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری با محکومیت شدید تحقق نیافتن توصیه های کمیته آزادی تشکلات سازمان بین المللی کار و لغو مجازات زندان رضا شهابی از وضعیت سلامتی او و سایر فعالان زندانی از جمله حسن صادقی، ‌سعید ماسوری، رضا اکبری منفرد، امیر قاضیانی، ابوالقاسم فولادوند و جعفر اقدامی ابراز نگرانی کرد.

این اعتصاب غذا حدود سه هفته پیش آغاز شده است و این گروه از زندانیان به رعایت نشدن حقوقشان از جمله «محرومیت از هواخوری روزانه»، «تهویه ضعیف»، «وجود دوربین مداربسته» و «تحویل ناقص وسایل شخصی»‌ معترضند.

خانم بارو در نامه اش به حسن روحانی خواستار آن شد که دولت ایران هر چه زودتر به کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری را در جریان گام ها و اقدامات انجام شده برای آزادی فوری و بی قید و شرط رضا شهابی قرار دهد.

کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری در ۱۶۲ کشور فعال است و ۱۸۱ میلیون عضو دارد.

پیش از این، فدراسیون جهانی کارگران بخش حمل و نقل در بیانیه ای نگرانی شدید خود را نسبت به زندانی شدن رضا شهابی،‌ عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، ابراز داشت.

همچنین پنج سندیکای سراسری کارگری فرانسه با محکوم کردن بازداشت رضا شهابی، خواستار آزادی فوری او شدند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه نیز در دو بیانیه خواستار آزادی عضو زندانی هیئت مدیره خود شده است.

علاوه بر این،‌ سازمان عفو بین‌الملل نسبت به وضعیت سلامتی رضا شهابی ابراز نگرانی کرده است.

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی ایران به اعتراض‌ها نسبت به زندانی شدن دوباره رضا شهابی واکنشی نشان نداده‌اند.

زندانیان