نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

گسترش حمایت‌ها از اسماعیل عبدی و بی‌تفاوتی مقامات قضایی به سرنوشت او

20-می-2017

گروه خبری: کارگران و اصناف -

سایت نفس در قفس: ۲۰ روز از آغاز اعتصاب غذای اسماعیل عبدی در زندان اوین می‌گذرد. وضعیت جسمی او مساعد نیست. کمپین #فریاد_آزادی_اسماعیل_عبدی_باشیم  که در حمایت از مطالبات او و با خواست آزادی عبدی به راه افتاد تا کنون مورد حمایت بیش از ۱۲ هزار معلم و فعال مدنی قرارگرفته است. سازمان آموزش بین‌الملل(EI) خواستار آزادی بی‌درنگ او شده اما حکومت به وضعیت او و خواست آزادی عبدی بی‌تفاوت است.

به گزارش رادیو زمانه، اسماعیل عبدی معلم ریاضی مدرسه‌های اسلام‌شهر و عضو هیأت مدیره کانون صنفی معلمان استان تهران از روز ۱۰ اردیبهشت در اعتراض به «صدور احکام امنیتی» برای فعالان تشکل‌های صنفی معلمان و کارگران در اعتصاب غذا به سر می‌برد. او به درد شدید کلیه و نوسانفشار خون مبتلا شده است.

حمایت از عبدی و مطالبات او در داخل و خارج ایران گسترش یافته است. کمپین#فریاد_آزادی_اسماعیل_عبدی_باشیم که در حمایت از خواست‌های او به راه افتاده است تاکنون مورد حمایت بیش از ۱۲ هزار معلم و فعال مدنی قرار گرفته است.

سازمان آموزش بین‌الملل (EI) در شانزدهمین روز از اعتصاب غذای عبدی فراخوانی برای حمایت از عبدی و با خواست آزادی او منتشر کرد.

در بیانیه این سازمان ضمن اشاره به فعالیت‌ها، مطالبات و وضعیت جسمی عبدی آمده است:

«اینک در فضای پسابرجام که فریاد قانون‌مندی، مردمسالاری، حقوق‌بشر و آزادی‌های مدنی دولتمردان، گوش فلک را کر کرده است، بدون توجه به مقاوله ‌نامه‌های بین‌المللی حقوق مدنی-سیاسی ICCPR و اقتصادی-اجتماعی-فرهنگی ICESCR و قوانین سازمانهای جهانی ILO و EI که جمهوری اسلامی ایران متعهد به رعایت آنهاست؛ شاهد بازداشت اعضای هیأت مدیره کانون‌های صنفی معلمان و تشکل‌های مستقل کارگری و تشکیل دادگاه‌های چند دقیقه‌ای هستیم که همه‌ی افراد با اتهامهای مشخص و یکسانی مثل: «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام و…» محاکمه و روانه زندان می‌ شوند.»

آموزش بین‌الملل در ادامه نوشته است:

«آموزش بین الملل قویا، زندانی شدن عبدی توسط مقامات دولتی، به دلیل فعالیت های صنفی و مطالبه آموزش رایگان و در دسترس بودن آموزش عمومی برای همه، را محکوم می کند. EI معتقد است که  ایران به جای توجه به خواسته معلمان، برای اتحادیه های مستقل، دستمزد زیرخط فقر، بهداشت و درمان عمومی مناسب و معقول، طرح بازنشستگی مناسب و معقول، آموزش رایگان، کلاس درس امن برای دانش آموزان، و توقف خصوصی سازی آموزش و پرورش، فشار بر فعالان معلمان را ادامه داده است.»

خبرگزاری ایلنا به نقل از متن بیانیه کمپین حمایت از اسماعیل عبدی، در رابطه با فعالیت‌های او نوشته است:

«[او] یک فعال صنفی معلمان محسوب می‌شود که برابر مقررات و آیین نامه کمیسیون ده احزاب و تشکلهای وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران توسط معلمان فرهیخته استان تهران به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان استان تهران انتخاب شده است.»

برچسب ها:

زندانیان