نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

آخرین وضعیت مدیران تلگرامی بازداشت شده از زبان سخنگوی قوه قضاییه

16-آوریل-2017

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: سخنگوی قوه قضاییه در مورد پرونده مدیران کانال‌های تلگرامی گفت که اتهامات اجمالاً امنیتی و بعضی علاوه بر امنیتی اتهام «انتشار موارد مستهجن و خلاف موازین و عفت عمومی» را نیز دارند. به گفته این مقام قضایی، ۸ نفر در این پرونده بازداشت شده‌اند که برای ۲ نفر قرار تبدیل صادر شده که یک نفر آزاد شده و نفر دیگر نیز امروز آزاد می‌شود و در مجموع ۶ نفر هنوز بازداشت هستند. سخنگوی دستگاه قضا آخرین وضعیت پرونده‌های «هنگامه شهیدی» و «طاهره ریاحی» را نیز بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، محسنی اژه‌ای در یکصد و دهمین نشست خبری خود در خصوص آخرین وضعیت دستگیری افراد برخی کانال‌های تلگرامی و اینکه پای یکی از وزرا به این میان باز شده، اعلام کرد: “ابتدا باید بگویم این افرادی که دستگیر شدند هنوز حکمی برای‌شان صادر نشده و من از بیان جزئیات از لحاظ قانونی معذورم چرا که در مرحله تحقیقات دادسرایی است”.

این مقام ارشد قوه قضاییه افزود: “اتهامات این افراد دستگیر شده اجمالاً امنیتی است و بعضی علاوه بر جرم امنیتی، انتشار موارد مستهجن، موارد خلاف نظام و عفت عمومی است”.

وی گفت: “۸ نفر در این پرونده بازداشت شده‌اند که برای ۲ نفر قرار تبدیل صادر شده که یک نفر آزاد شده و نفر دیگر نیز امروز آزاد می‌شود و در مجموع ۶ نفر هنوز بازداشت هستند”.

خبرنگاری از محسنی اژه‌ای پرسید درباره آخرین وضعیت خبرنگاران دستگیر شده از جمله هنگامه شهیدی و طاهره ریاحی توضیح دهید که محسنی‌اژه‌ای گفت: در مرحله دادسرا بوده و هنوز قرار مجرمیت صادر نشده است.

وی افزود: سه یا چهار نفر دیگر هم در بحث دیگری دستگیر شده بودند. خانم شهیدی هم توسط وزارت اطلاعات دستگیر شده بود و مدتی هم در اختیار وزارت اطلاعات بود و آن خانم دیگر هم همینطور. این ها با هم مرتبط نیستند یا همان آقای احسان مازندرانی که در حال تحمل کیفر است. این ها با هم ارتباطی ندارند.

سخنگوی قوه قضاییه به نقل قولی که از رئیس جمهور منتشر شده پرداخت و گفت: “روزنامه تیتر زده اینها مجرم نیستند و این نقل قول را از رئیس جمهور زده در صورتی که این تحریف سخن ریاست جمهوری است”.

اژه‌ای اعلام کرد: “مرجع صالح برای رسیدگی به اتهامات و اعلام مجرم بودن یا نبودن افراد حوزه قضاییه است و در این خصوص نیز وزارت اطلاعات نمی‌تواند اظهارنظر کند”.

وی بیان داشت: “این پرونده در حال رسیدگی است و طبق روال این پرونده با یک گزارش رسمی و مستندات به دادستان اعلام شده و دادستان نیز به عنوان مدعی‌العموم وارد آن شده است”.

شایان ذکر است، حسن روحانی روز دوشنبه ۲۱ فروردین در نشست خبری خود تاکید کرده بود در گزارش وزیر اطلاعات به وی، عنوان شده که مدیران تلگرامی بازداشت شده «جرمی» مرتکب نشده اند. رئیس جمهور گفت که وزرای اطلاعات، کشور و دادگستری مشغول پیگیری هستند و من از آنها گزارش دقیق می خواهم. امیدوارم آنچه که در گزارش اولیه به من گفته اند، درست نباشد؛ چون اگر درست باشد، من آن را به مردم خواهم گفت.

لازم به یادآوری است، هفته آخر اسفندماه خبر دستگیری ۱۲ مدیر کانال‌های تلگرامی منتشر شد. ادمین‌های کانال‌های «اصلاح‌طلبان نیوز»، «اصلاحات نیوز»، «مجمع اصلاح‌طلبان» و «حامیان دولت» در میان بازداشت‌شدگان بودند.

روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین، علی مطهری، محمود صادقی، علیرضا رحیمی، مصطفی کواکبیان و غلامرضا حیدری، پنج تن از نمایندگان تهران به وزیر اطلاعات درباره بازداشت‌های اخیر مدیران کانال‌های تلگرامی تذکر دادند و از او توضیح خواستند.

هنگامه شهیدی، احسان مازندرانی و مراد ثقفی سه روزنامه‌نگار و علی احمدی‌نیا مدیر کانال تلگرامی «اصلاحات نیوز» ازجمله بازداشت‌شدگان‌اند.

زندانیان