نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

آزادی سه تن از مدیران تلگرامی با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی

30-جولای-2017

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: وکیل پرونده مدیران کانال‌های تلگرامی اعلام کرد که سه تن از موکلانش با ودیعه گذاشتن قرار ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، علی مجتهد‌زاده روز شنبه هفتم مرداد، گفت که برای هر شش متهم این پرونده، قراری مشابه صادر شده و اگر سه متهم دیگر نیز بتوانند این قرار را تامین کنند، آزاد می‌شوند.

پیشتر آقای مجتهدزاده، در مصاحبه با وبسایت جماران گفته بود که اتهام‌های مطرح شده درباره موکلانش قانونی نیست و بیشتر اختلافات سیاسی است.

مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، روز ۲۰ خرداد گفته بود: «تأکید شده که به پرونده آنها هرچه سریع‌تر و جدی‌تر رسیدگی شود و بازپرس پرونده نیز با جدیت پیگیر موضوع است».

او دربارهٔ اتهام مدیران این کانال‌های تلگرامی گفته بود که آنان «اخباری منتشر کردند که نباید منتشر می‌کردند». وزیر دادگستری توضیح بیشتری در این مورد نداده بود.

به نوشته ایلنا، قرار است جلسه محاکمه این شش تن،‌ از جمله نیما کشوری، سعیدنقدی، سبحان جعفری‌تاش، جواد جمشیدی و علی احمدنیا، در روزهای ۲۲ تا ۲۴ مردادماه، در دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شود.

شش مدیر کانال‌های تلگرامی که از سوی برخی رسانه‌ها، اصلاح‌طلب یا هوادار دولت معرفی می شوند، در اسفند سال گذشته بازداشت شدند.

این بازداشت‌ها موجب شد که ۳۰ نماینده مجلس در سوالی از وزیر اطلاعات بخواهند که گزارشی از وضعیت بازداشت‌شدگان، علت بازداشت، روند رسیدگی به اتهام آنها، علت ادامه بازداشت و بلاتکلیفی آنها ارائه کند.

در این میان، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز ۲۱ فروردین ضمن انتقاد از بازداشت مدیران تعدادی از کانال‌های تلگرامی تهدید کرده بود که گزارش وزارت اطلاعات در این باره را منتشر خواهد کرد.

محمود علوی، وزیر اطلاعات، نیز اعلام کرد که دولت با بازداشت مدیران کانال‌های تلگرامی مخالف است.

اما سخنگوی قوه قضائیه در واکنش به این سخنان گفت که در این پرونده «مطالبی در مورد خود وزیر اطلاعات مطرح است» و او نمی‌تواند درباره این پرونده گزارش تهیه کند.

در مقابل، وزیر اطلاعات نیز پاسخ داد: «برای ادمین‌ها جرمی نمی‌شناسم که شریک آنها باشم، گویا آنها شریک جرم بنده هستند. دفاع از دولت، جرم کوچکی نیست».

پس از آن محمود نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، اعلام کرد که یکی از افراد بازداشت‌شده، ادمین کانال تلگرامی وزیر اطلاعات بوده است.

نهادهای بین‌المللی مدافع آزادی بیان، از جمله سازمان گزارشگران بدون مرز، بارها از ایران به عنوان یکی از دشمنان اینترنت نام برده‌اند.

زندانیان