نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

ابراز نگرانی عفو بین‌الملل از تهدید زندانیان سیاسی زندان ارومیه به اجرای احکام اعدام

16-دسامبر-2014

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: عفو بین‌الملل می‌گوید مقامات ایران تهدید کرده‌اند که اجرای احکام اعدام ۱۰ زندانی را به دلیل اعتصاب غذا تسریع خواهند کرد. این سازمان حقوق بشری در عین حال به لغو این احکام اعدام فراخوان داد. یکی از این ۱۰ تن، سامان نسیم است که سال قبل به اعدام محکوم شد. وی متهم است که در یک درگیری مسلحانه شرکت داشته که در آن یک عضو سپاه پاسداران کشته شده است. این در حالی است که وی در زمان بازداشت زیر ۱۸ سال سن داشته است. ۲۴ زندانی سیاسی کُرد از روز ۲۹ آبان ماه در اعتراض به شرایط بند ۱۲ زندان ارومیه که محل نگه‌داری زندانیان سیاسی است، دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

به گزارش «نفس در قفس»، حصیبه حاج‌صحراوی، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل در همین زمینه گفت: «این رقت‌انگیز است که مقامات ایران به این صورت با جان افراد بازی می‌کنند. توسل به تهدید به مرگ و دیگر ابزار تنبیهی برای فرونشاندن اعتصاب غذای زندانیان تنها تاکید دیگری است بر فساد دستگاه قضایی جنایت‌کار ایران.»

وی ادامه داد: «سامان نسیم در زمان بازداشت زیر ۱۸ ساله بوده است. او گفته است که در زمان بازداشت تحت شکنجه بوده و مجبور به اعتراف شده است. اکنون مقامات به وضوح از وی با دست‌آویز مرگ، باج‌خواهی می‌کنند. اعدام وی یک نقض آشکار حقوق بین‌المللی خواهد بود و حکم اعدام او سریعا باید لغو شود.»

عفو بین‌الملل به بررسی مجدد و عادلانه‌ی پرونده‌ی سامان نسیم فراخوان می‌دهد. این بررسی بایستی بدون مجازات مرگ و استفاده از اعترافات اجباری و طبق قانون جدید مجازات اسلامی که کودکان را در برخی موارد از مجازات اعدام مستثنی کرده، باشد.

سامان نسیم در تاریخ ۲۶ تیر ماه ۱۳۹۰ زمانی که تنها ۱۷ سال داشت بازداشت شد. او برای مدت ۲ ماه در بازداشت‌گاه اداره‌ی اطلاعات ارومیه نگه‌داری شد. در حالی که به گفته‌ی خود تحت شکنجه بوده، ناخن دست و پای وی کشیده شده و بازجویان وی را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند که باعث کبودی در پشت، پاها و شکم وی شده است. او هم‌چنین گفته است که مجبور به امضای اعترافاتی شده در حالی که چشم‌بند به چشم داشته است.

سامان نسیم روز ۲۳ آذر ماه به دلیل ضعف جسمی و افت فشار خون به بهداری زندان منتقل شد اما از شکستن اعتصاب غذای خویش خودداری کرد. وی همان روز به بند ۱۲ زندان ارومیه بازگردانده شد.

زندانیان بند ۱۲ در اعتراض به انتقال ۴۰ زندانی عادی با جرائمی همانند قتل و سرقت به بند زندانیان سیاسی که امنیت آنان را بر هم زده است، دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

علاوه بر این، مسولان زندان، زندانیان در حال اعتصاب غذا را مورد ضرب و شتم قرار داده و تهدید به تبعید به زندان‌های دوردست در جنوب کشور کرده‌اند تا آن‌ها را وادار به پایان دادن به اعتصاب‌شان کنند.

زندانیان اعلام کرده‌اند که تا رسیدن به مطالبات‌شان به اعتصاب‌شان ادامه خواهند داد. این زندانیان که همگی از اقلیت کُرد در ایران هستند به احکامی از ۶ ماه تا ۳۴ سال زندان محکوم هستند.

خانم حاج‌صحراوی در پایان نیز افزود: «مجازات اعدام در هر صورت یک مجازات خشن و غیرانسانی است. به جای تهدید زندانیان به اعدام، مقامات بایستی احکام اعدام آنان را سریعا لغو کرده و مطمئن شوند که با این زندانیان تحت موازین انسانی رفتار می‌شود.»

زندانیان