نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

اصرار بر اعدام یک زندانی سیاسی از سوی قاضی دادگاه انقلاب

4-اکتبر-2011

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: در پی نقض حکم اعدام جواد لاری از سوی دیوان عالی کشور، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران با اصرار به رأی گذشته خود خواهان اعدام این زندانی سیاسی است.

 

این در حالی است که دیوان عالی کشور در پی اعلام نقض حکم قاضی ابوالقاسم صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب در اقدامی بی‌سابقه و خلاف رویه خود، پرونده را بار دیگر به همان شعبه صادرکننده رأی بدوی، فرستاده بود.

 

به گزارش رادیو زمانه جواد لاری متهم به اقدام علیه امنیت از طریق همکاری با سازمان مجاهدین خلق ۲۵ ماه پیش بازداشت و به مدت هشت ماه بلاتکلیف بود، که سرانجام در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام محارب به اعدام محکوم شد.

 

لاری از بازداشت‌شدگان زمستان ۱۳۸۸ است و بهانه دستگیری وی سفر به اردوگاه اشرف مجاهدین در عراق بود که پیش از برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در خردادماه ۱۳۸۸ صورت گرفته بود.

 

جواد لاری در سال ۱۳۶۰ نیز به اتهام گرایش به سازمان مجاهدین خلق سه سال را در زندان سپری کرد.

 

تائید حکم اعدام و صدور دوباره این حکم برای این زندانی سیاسی در حالی صورت گرفت که منیژه محمدی، وکیل وی پس از نقض حکم از سوی دیوان عالی کشور اعلام کرده بود امکان صدور مجدد حکم اعدام برای موکلش منتفی است.

 

پس از نقض رأی و در پی وقایع اعتراضی نسبت به مرگ مشکوک هدی صابر و به‌دنبال آن اعتصاب غذا و صدور شهادت‌نامه جمعی زندانیان سیاسی اوین؛ جواد لاری از سوی کارشناس وزارت اطلاعات تحت بازجویی و فشار شدید قرار گرفت تا دست‌اندرکاران سازماندهی این اعتراض را معرفی کند. این همکاری شرط آزادی فوری این زندانی اعلام شده بود.

 

همچنین خانواده این زندانی نیز از سوی مأموران زیر فشار قرار گرفت تا با نفوذ در میان خانواده زندانیان سیاسی ضمن کسب اطلاعات از آنان، روابط آن‌ها را گزارش دهند. موضوعی که از سوی این خانواده رد شد.

 

لزوم همکاری اطلاعاتی و امنیتی این زندانی در آخرین احضار لاری به دادگاه از سوی قاضی صلواتی مورد تأکید قرار گرفت. به‌گونه‌ای که فشارها و تهدیدهای قاضی موجب شد حال دختر این زندانی به‌هم بخورد.

 

این فشارها از سوی دستگاه امنیتی و قاضی صلواتی موجب افسردگی و ناراحتی شدید خانواده این زندانی سیاسی شده است.

 

پرهیز جواد لاری از همکاری اطلاعاتی با مأموران وزارت اطلاعات فشارهای غیر قانونی بسیاری را به خانواده وی وارد کرده است.

 

تائید حکم اعدام این زندانی سیاسی در حالی به خانواده جواد لاری اعلام شده که هنوز دلایل و استنادات حکم غیرقانونی به وی ابلاغ نشده است.

 

جواد لاری یکی از زندانیان باروحیه بند ۳۵۰ است که در بسیاری از فعالیت‌های گروهی و اجتماعی بند حضوری جدی دارد.

برچسب ها:

زندانیان