نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

اصرار بر نگهداری حسین رونقی در زندان شرایط جسمی وی را نگران کننده کرده است

17-نوامبر-2011

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: حسین رونقی ملکی وبلاگ‌نویسی که از شرایط بد جسمی در زندان رنج می‌برد، روز جاری برای انجام آزامایشات به بیمارستان منتقل شد.

 

حسین رونقی ملکی وبلاگ‌نویس و فعال حقوق بشری که مدت‌ها در بند ۳۵۰ زندان اوین از شرایط جسمی بدی رنج می‌برد، امروز برای انجام آزمایشات پزشکی به بیمارستانی خارج از زندان منتقل و بعد از چندین ساعت بار دیگر به زندان بازگرداند شد.

 

به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» رونقی در حالی که باید تحت درمان مداوم و رسیدگی پزشکی کامل قرار بگیرد و در بیرون از زندان به سر ببرد تا مورد معالجه کامل قرار بگیرد، مسئولین قضایی و امنیتی همچنان با مرخصی وی مخالفت می‌کنند.

 

اصرار دادستانی تهران و بخش اطلاعات سایبری سپاه پاسداران که مسئول اصلی عدم اعطای مرخصی به این وبلاگ‌نویس هستند، در حالی با مرخصی او مخالفت می‌کنند و پاسخی به درخواست‌های مکرر خانواده‌ی وی نمی‌دهند که پزشکان تأکید کرده که وی باید برای درمان کامل در محیطی غیر از محیط زندان به سر ببرد و شرایط زندان وضعیت جسمی او را با خطر مواجه می‌کند.

 

چندی پیش پزشکی قانونی تهران نیز این مسأله را مورد تأیید قرار داده و اعلام کرده است که رونقی باید در بیرون از زندان تحت مداوا قرار بگیرد.

 

با این همه در حالی که ۲۳ از بازداشت مداوم حسین رونقی می‌گذرد دادستان تهران و بخش اطلاعات سایبری سپاه پاسداران جلوی اعزام حسین رونقی به مرخصی را گرفته‌اند. این در حالی است که در طی هفته گذشته حسین رونقی دچار خونریزی کلیه شده و این مسأله سلامت جسمی وی را به شدت به خطر انداخته است.

 

رونقی در طی هشت ماه گذشته چهار عمل جراحی انجام داده است. اعزام وی به بیمارستان هر بار با تأخیر زیاد صورت گرفت و همین مسأله موجب تشدید بیماری وی شد.

 

سلامت جسمی زندانیان متوجه سازمان زندان‌ها و دستگاه قضایی است. اما با این حال این نهادها به همراه اطلاعات سایبری سپاه که تیم بازداشت کننده حسین رونقی ملکی نیز از آن‌جا بوده است با عدم مسئولیت‌پذیری در مقابل حفظ جان یک انسان، موجب وخامت حال این وبلاگ‌نویس و رنج مداوم خانواده رونقی شده‌اند.

 

حسین رونقی ملکی وبلاگ‌نویس و فعال حقوق بشر هم اکنون نزدیک به ۷۰۰ روز است که بدون مرخصی در زندان اوین به سر می‌برد. وی در تاریخ ۲۲ آذر ماه ۱۳۸۸ در شهر ملکان در نزدیکی تبریز بازداشت و بلافاصله به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد. وی مدت ۱۰ ماه را در سلول‌های انفرادی این بند زندان اوین تحت فشارهای روحی و جسمی برای اخذ مصاحبه و اعترافات تلویزیونی قرار گرفت و سرانجام از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

 

این حکم از سوی دادگاه تجدید نظر استان تهران به تأیید رسیده و این وبلاگ‌نویس هم اکنون با وجود بیماری و نیاز مبرم به درمان پزشکی در حال سپری کردن دوران محکومیت خود در بند ۳۵۰زندان اوین است.

برچسب ها:

زندانیان