نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

اعلام اتهام مدیران تلگرامی بازداشت شده توسط سخنگوی قوه قضاییه

12-آوریل-2017

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: محسنی اژه ای معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه، اتهام ادمین‌های بازداشت شده‌ شبکه‌های اجتماعی را «مسائل ضد امنیتی و خلاف عفت عمومی» اعلام کرد. سخنان امروز این مقام قضایی در حالی گفته می شود که حسن روحانی چند روز گذشته در نشست خبری خود تاکید کرد در گزارش وزیر اطلاعات به وی، عنوان شده که مدیران تلگرامی بازداشت شده «جرمی» مرتکب نشده اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محسنی اژه‌ای معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه ظهر امروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در بحث دستگیری ادمین‌های شبکه‌های اجتماعی، رئیس جمهور در نشست خبری اخیر خود به نقل از وزیر اطلاعات بیان کرد که این افراد جرمی را مرتکب نشده‌اند، در رابطه با جرم این افراد و نحوه دستگیری آن‌ها توضیح دهید، اظهار کرد: برخی از این افراد به اتهام مسائل ضد امنیتی و بعضی هم علاوه بر مسائل ضد امنیتی به دلیل ارتکاب به جرائم خلاف عفت عمومی و انتشار مطالب مستهجن دستگیر شده‌اند و بر اساس گزارشات رسمی این مطالب در پرونده‌های ایشان مطرح شده است.

وی افزود: “دادستان طبق موازین قانونی نسبت به دستگیری این افراد اقدام کرده است و تعدادی از این افراد بازداشت هستند و در مرحله رسیدگی دادسرایی است”.

معاون اول دستگاه قضا خاطرنشان کرد: “علی القاعده جناب آقای رئیس جمهور که اطلاعات حقوقی دارند می‌دانند مرجع صالح برای اینکه کسی مرتکب جرم شده است یا نه وزیر اطلاعات نیست. یک زمانی بنده هم وزیر اطلاعات بودم و لذا مرجع صالح به عنوان اینکه بگوید کسی مجرم است یا نیست، وزیر اطلاعات نمی‌باشد”.

محسنی اژه‌ای گفت: “در خصوص این پرونده خاص مطالبی در مورد خود وزیر اطلاعات مطرح است که طبعا حتی ایشان نمی‌تواند در این پرونده اظهارنظر کند و گزارشی تهیه نمایند”.

وی تصریح کرد: “در هر صورت اتهام این افراد مسائل ضد امنیتی است و بعضی از آن‌ها نیز به اتهام انتشار مطالب مستهجن و خلاف عفت عمومی بازداشت هستند”.

شایان ذکر است، حسن روحانی روز دوشنبه ۲۱ فروردین در نشست خبری خود تاکید کرده بود در گزارش وزیر  اطلاعات به وی، عنوان شده که مدیران تلگرامی بازداشت شده «جرمی» مرتکب نشده اند. رئیس جمهور گفت که وزرای اطلاعات، کشور و دادگستری مشغول پیگیری هستند و من از آنها گزارش دقیق می خواهم. امیدوارم آنچه که در گزارش اولیه به من گفته اند، درست نباشد؛ چون اگر درست باشد، من آن را به مردم خواهم گفت.

لازم به یادآوری است، هفته آخر اسفندماه خبر دستگیری ۱۲ مدیر کانال‌های تلگرامی منتشر شد. ادمین‌های کانال‌های «اصلاح‌طلبان نیوز»، «اصلاحات نیوز»، «مجمع اصلاح‌طلبان» و «حامیان دولت» در میان بازداشت‌شدگان بودند.

روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین، علی مطهری، محمود صادقی، علیرضا رحیمی، مصطفی کواکبیان و غلامرضا حیدری، پنج تن از نمایندگان تهران به وزیر اطلاعات درباره بازداشت‌های اخیر مدیران کانال‌های تلگرامی تذکر دادند و از او توضیح خواستند.

هنگامه شهیدی، احسان مازندرانی و مراد ثقفی سه روزنامه‌نگار و علی احمدی‌نیا مدیر کانال تلگرامی «اصلاحات نیوز» ازجمله بازداشت‌شدگان‌اند.

 

زندانیان