نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

انتقال سید سراج‌الدین میردامادی به بند زندانیان مالی

13-نوامبر-2014

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: پس از شش ماه بازداشت در بند ۲ الف زندان اوین، سید سراج الدین میردامادی به اندرزگاه ۸ این زندان که محل نگهداری زندانیان مالی است، منتقل شد.

به گزارش کلمه، این روزنامه نگار و فعال اصلاح طلب که از اردیبهشت ماه گذشته بی‌وقفه در زندان است، برخلاف آیین نامه که سازمان زندان‌ها را ملزم به طبقه بندی زندانیان می‌کند، به جای بند زندانیان سیاسی (بند ۳۵۰) به بند زندانیان مالی منتقل شده است.

از ماه‌ها قبل، مسئولان قضایی و امنیتی طرح انحلال تدریجی بند ۳۵۰ اوین را در دستور کار قرار داده‌اند و با جلوگیری از اجرای قانون که نگهداری زندانیان سیاسی در یک بند مجزا از سایر زندانیان را ضروری می‌سازد، از ورود حتی یک زندانی جدید به بند ۳۵۰ اوین هم جلوگیری کرده‌اند.

سراج الدین میردامادی که فعال سیاسی و عضو اسبق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت است و در سال‌های ۷۸ تا ۸۱ معاون مدیرکل انتخابات وزارت کشور دولت محمد خاتمی بود، بلافاصله پس از بازگشت به ایران در مرداد ماه ۹۲ با توقیف گذرنامه و پرونده سازی امنیتی رو به رو شد. او در دی ماه ۹۲ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب حضور یافت و در آنجا اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به وی تفهیم شد. میردامادی که در تمام ماههای بعد از بازگشت به ایران برای بازجویی احضار می‌شد، در روز شنبه ۲۱ اردیبهشت امسال که بار دیگر برای بازجویی به دادسرای اوین احضار شده بود، بازداشت شد.

این روزنامه نگار که سابقه کار در روزنامه‌های جهان اسلام، توس، حیات نو و برخی سایت‌های خبری را در کارنامه خود دارد، در حالی به علت فعالیت‌های روزنامه نگاری خود به حبس محکوم شده که پیش از این حسن روحانی وجود هرگونه «روزنامه نگار زندانی» در زندان‌های ایران را انکار کرده بود.

او در هفته آغازین مرداد ۹۳ از سوی قاضی صلواتی به شش سال حبس تعزیری محکوم شد؛ یک سال به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و پنج سال به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور». اعتراض وی به این حکم که حتی الزامات قانون مجازات اسلامی جدید برای تجمیع اتهامات هم در آن رعایت نشده بود، باعث شد که پرونده وی به شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر برود.

زندانیان